Gå til innhold
Arkivverket

Amerikans dødsattest ....Nils Evenson , hva i all verden var dødsårsaken på vedlagte attest ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei kan noen hjelpe meg å finne ut hva dødsårsaken til Nils Evenson var ? 

 

Det var visst flere ting .

 

På forhånd tusen takk 

Nels Evenson Death Certificate.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aortitis - inflammasjon av aortaveggen.

Dessuten stenose (innsnevring) av 'tricuspid valves' (trikuspidalklaffen/aortaklaffen), en form for aortastenose 

Endret av Elin Galtung Lihaug
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til ca. WWII ble aortitis av og til brukt om senskader som følge av syfilis, men da ofte i kombinasjonen aortitis aneurysm eller bruk av den gamle betegnelsen på syfilis: Lues eller luetic (jeg har selv en forfar som døde av denne tilstanden).

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Syphilitic_aortitis

https://sml.snl.no/lues

 

I dette tilfellet kan det ut som at syfilis ikke er relevant, men jeg blir alltid litt ekstra nysgjerrig når jeg ser aortitis blir brukt.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske på siden, men i tiden før WWII var det en del sykdommer man var relativt  uvitende om. Og når legene var i villrede (og pasienten kanskje ‹var av de lavere klasser›) tydde de ofte til ‹sekkebetegnelsen› «Syfilis». 

 

Syfilis ble kalt «den store imitatoren» fordi den kunne ligne på mange forskjellige sykdommer. Og derfor tok legene ofte en ‹snarvei›. Og kom opp med diagnosen Syfilis. For enkelhets skyld. Man kom heldigvis siden frem til andre resultater. Og praksiser.

 

Dette bare for å understreke at gamle diagnoser ang. syfilis ikke nødvendigvis var riktige. Ofte kanskje snarere tvert i mot. 

 

Og som en slags oppmuntring for de som kanskje har funnet en ‹syfilitisk› ane. Ingen diagnose har vel vært mer skambelagt.  Og den kan ha vært regelrett feil.

 

Mvh  

 

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Frank og Even for verdifulle og alltid gode innspill ......digger dine kommentarer Even . Du er " stor " 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Bjørn A Løkken skrev:

 Even . Du er " stor " 🙂

 

Hjertelig takk Bjørn, men for å fortsette ordspill på etternavnet mitt , så er jo det mest nærliggende og oftest brukte her jeg bor (Rogaland)  : Stor-i-moen. Altså stor i kjeften 🙂 Moen = munnen. På dialekten her. Er rimelig lei av dette etter tredve år . . . 😉

 

Mvh

 

 

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Even Stormoen skrev:

 

Hjertelig takk Bjørn, men for å fortsette ordspill på etternavnet mitt , så er jo det mest nærliggende og oftest brukte her jeg bor (Rogaland)  : Stor-i-moen. Altså stor i kjeften 🙂 Moen = munnen. På dialekten her. Er rimelig lei av dette etter tredve år . . . 😉

 

Mvh

 

 

 

🙂Akkurat det Even var ikke inne i mitt hode eller i mine tankebaner når jeg brukte ordet stor , jeg brukte det kun i den formening at du er en stor varm og god mann ( les også stor på viten ,kunnskap og humor ( ø ) ) 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.