Gå til innhold
Arkivverket

Anders Olof Andersson (1855) Stensele


Philip Jerand
 Del

Recommended Posts

Hej!

Jag försöker ta reda på när Anders Olof Andersson (f. 1855-02-10 i Stensele, Sverige) flyttade från Oskarsborg, Ankenes Herred, till Jukkasjärvi socken, Sverige.

Han och hans tre barn är med i Folketellingen för 1900. Frun dör 1895 i Oskarsborg.

Sonen Artur Emil dör 1907-04-18 i Jukkasjärvi vilket omnämns i Ministerialboken (rad 1) och Jukkasjärvi död- och begravningsbok (löpnr 47). Dödsorsak framgår ej.

Varken Anders eller sonen finns dock med i Jukkasjärvis församlingsböcker eller In- och utflyttningslängder.

Döttrarna Anna Maria och Kristofa Elisabet flyttar till Jukkasjärvi socken 1909 (löpnr 436) och 1910 (löpnr 432).

 

Enligt de svenska böckerna så flyttar inte Anders förrän 1917 (löpnr 214). Vilket inte kan stämma. Bland annat så nämns han i en dagstidning från 1910 där det står att han bor vid Torneträsk. I döttrarnas poster i församlingsböckerna står det i anteckningarna "dotter till Anders Olof Andersson vid Torneträsk" (1900-1910 löpnr 24, 1910-1915 löprnr 24 samt 1902-1912 löpnr 23).

 

Som jag skrev ovan vet jag inte när Anders eller sonen kommer till Jukkasjärvi. 1900 tycks de fortfarande bo i Oskarsborg. Sonens död i Jukkasjärvi behöver förstås inte betyda att Anders också vistades där då, även om jag finner det sannolikt. Det skulle i så fall innebära att de flyttar mellan 1900-1907, alternativt att han flyttar 1900-1910. Det senare betyder dock att sonen flyttat helt själv, knappt 15 år gammal.

I Folketellingen från 1891 står det att Anders är jernbanearbeidsformand, fiskare og ..... (jag kan inte tyda det sista). I folketellingen från 1900 står det graastensarbeider. När sonen dör omnämns han som fiskaren.

 

Jag har noggrant sökt igenom de svenska arkiven utan framgång och har även försökt ta mig an de norska. De senare är dock mer obekanta för mig och sökandet försvåras av att Anders namn skrivs annorlunda ibland (Anders, Andreas, Olof, Oluf, Olaf, Olud, O. Andersen, Andersson, Jennessen(?)) samt att hans födelseår tycks variera mellan 1855 och 1857.

Jag är inte heller särskilt bevandrad i Norges kyrkliga administrativa/geografiska indelning.

Finns det någon som har förslag på hur jag kan gå vidare med detta?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Philip Jerand skrev:

I Folketellingen från 1891 står det att Anders är jernbanearbeidsformand, fiskare og ..... (jag kan inte tyda det sista). I folketellingen från 1900 står det graastensarbeider. När sonen dör omnämns han som fiskaren.

 

Jernbanearbeidsformand, Fisker og huseier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden: 

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&rr=207726

Kommune Kirkeboknr/navn År Kirke/sted
Narvik 871A16/Ofoten/Narvik 1915 Jukkasjærvi
Begravelsedato Dødsdato Jordfestelsesdato
30.05.1915 24.05.1915 30.05.1915

Fornavn Etternavn Stilling Bosted
Kristofa Elisabeth Andersson Ug Tpike Jukkasjærvi
Alder/Fødeår Fødested Konfirmert
1889 Narvik  

Dødsårsak
Lungetæring
Lege tilkalt
Ja
Anmeldt til skifteretten
?
Merknad
Død paa Sandtræsk sanatorium

 

Nordland fylke, Narvik i Ofoten, Ministerialbok nr. 871A16 (1902-1925), Døde og begravede 1915, Side 50
Permanent bilde-ID: kb10041103228053
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10041103228053
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb10041103228053.jpg

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag borde kanske nämnt att jag gått igenom utflyttningsböckerna för Ankenäs och Narvik i jakt på Anders och Artur Emil, dock utan framgång. Min förhoppning, då de inte förekom i de svenska inflyttningslängderna, var att finna dem i de norska motsvarigheterna.

 

Tack Anfinn för huseier! Och tack Grethe! Frun och döttrarnas livsöden har jag kunnat kartlägga någorlunda väl, Anna Maria hamnar till slut i Stockholm. Det stora frågetecknet rör Anders och Artur Emils flytt från Oskarsborg till Jukkasjärvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.