Gå til innhold
Arkivverket

Christian Christiansen, født 23.3.1895


Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opplysninger om denne personen.

Christian Christiansen, født 23.3.1895, døpt 3.6.1895 i Kristiania. Familien bodde i Just Høeghs Gade 35 i Trefoldighetskirken krets.

Trefoldighet prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1891-1899, s. 142, nr 100.

https://media.digitalarkivet.no/view/5435/27704/143

 

Foreldre oppgitt å være Olaf Christiansen født 1877 (fra Ringsaker), og mor Joanna, født Rasmusdatter (Sverige). Ekteviet i Uranienborg kirke 11.11.1894.

Christian Christiansen født 2.3.1895, døpt 3.6.1895 i Trefoldighetskirken, ble konfirmert i Frogner menighet 3.4.1910. Familien bodde da i Elisenberggate 35 i Kristiania.

Frogner prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1898-1916, s. 111, nr 38.

https://media.digitalarkivet.no/view/604/3978/112

Han bodde på samme adresse under folketellingen i 1910.

Foreldrene er oppgitt å hete kjørekar Olav Christiansen og avdøde hustru Joanna Christiansen, født Rasmussen fra Egersund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Carl Nilsen said:

 

Du har rett, dette var gutten fra Fredrikstad:

 

SAO, Piperviken prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1911-1949, s. 21
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061123340313
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor en jernbanearbeider Kristian Kristiansen i Gøteborggata 20 i 1915:

image.png.9018701b5163d41d9cf5fd30195e982e.png

https://www.nb.no/items/d11d076a924518aba0625e73531ff4f2?page=1407&searchText="kristiansen kristian"~2

 

REDIGERT:

Beklager, det sto jernarbeider. 🙂 Og han er ikke i den lokale folketellingen, så det går ikke å verifisere at det er riktig Kristian på den måten.

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om dette er far Olaf Kristiansen som dør i 1951. Dårlig transkripsjon på nb.no, men tror det kan stå (Karl Godtfred) Karlsen og Asta Larson (pleiebarna). Det står bare «vår kjære onkel», så hvis dette er riktig mann så er Kristian kanskje død før den tid.

 

image.jpeg.0b3539c1fbe5b0d73b72f99514e1691c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja, jeg kan bekrefte at det er Olaf Kristiansen, faren til Kristian Kristansen som døde i 1951. Faren arbeidet altså på Øvre Smedstad gård i Oslo. I dag er gården borte. Den lå ovenfor Smedstadkrysset like ved Holmenkollveien. Gården brant ned i 1914, men noe må ha blitt bygd opp igjen da Olaf var gårdsbestyrer her i 1921. I dag er området gården lå bygd ut med eneboliger med hage. Nedre Smedstad gård lå på andre siden av vegen hvor Hegnar media ligger i dag. Disse to gårdene var opprinnnelig 1 gård, men ble skilt på 1700-tallet så vidt jeg har lest meg til.

 

Ingen Kristan Kristansen er registrert under den kommunale folketellingen i Oslo i 1923 heller, så enten har han flyttet, unngått å bli registrert, eller så døde han ung.

Så jeg må lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Frank Rusten skrev:

Takk for svar.

Ja, jeg kan bekrefte at det er Olaf Kristiansen, faren til Kristian Kristansen som døde i 1951. Faren arbeidet altså på Øvre Smedstad gård i Oslo. I dag er gården borte. Den lå ovenfor Smedstadkrysset like ved Holmenkollveien. Gården brant ned i 1914, men noe må ha blitt bygd opp igjen da Olaf var gårdsbestyrer her i 1921. I dag er området gården lå bygd ut med eneboliger med hage. Nedre Smedstad gård lå på andre siden av vegen hvor Hegnar media ligger i dag. Disse to gårdene var opprinnnelig 1 gård, men ble skilt på 1700-tallet så vidt jeg har lest meg til.

 

Ingen Kristan Kristansen er registrert under den kommunale folketellingen i Oslo i 1923 heller, så enten har han flyttet, unngått å bli registrert, eller så døde han ung.

Så jeg må lete videre.

 

Den kommunale folketellingen for 1923 er ufullstendig. Fra beskrivelsen: "Delvis transkribert. Pr siste oppdatering i 2011 er 11,6 % av befolkningen med i det transkriberte utvalget."

 

Jeg finner hverken Olaf, Asta eller Karl her så det kan vel godt være at Kristian er i den store, utranskriberte delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.