Gå til innhold
Arkivverket

Foreningen Framgang i Langgata 23 på Rodeløkka i Oslo


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Mange av min slekt fra Eidsvoll og Nord-Odal havnet i Oslo rundt forrige århundreskifte, og forbausende mange av dem bodde kortere eller lengre tid på Rodeløkka, noen i Fjellgata, men spesielt i Langgata 23, sannsynligvis fra like etter tidspunktet for ombygging og utvidelse av huset, like etter 1900. De små trehusene på Rodeløkka gir jo en litt landlig og småbyaktig følelse, det føltes kanskje litt mere hjemlig for de som kom fra landsbygda til storbyen. Ingen av 'mine' var blant de få som bodde på adressen  FT1900.
Ved søk i lokale tellinger og adressebøker, støtte jeg stadig på Foreningen Fremgang som eier av eiendommen, og jeg har lurt på om det var en forening som var opprettet av mine forfedre, og hvorfor de startet den. Opplysninger jeg har funnet senere, tyder på at det var svensken Karl Ekstrøm som 'var' Foreningen Fremgang. Det er ikke veldig mye å finne om Langgata 23 på nett, men her er en interessant opplysning om Karl Ekstrøm, som er kopiert fra en nettadresse som ikke lenger eksisterer. Så vidt jeg vet hadde Ekstrøm et snekkerverksted. Sitat:
Ekstrøm som overtok Langata 23
Bestefaren Karl Larsson kom som innvandrer fra
Sverige rundt forrige århundreskifte og tok altså
etter hvert etternavnet Ekstrøm. Han kjøpte huset
i Langgata 23 på Rodeløkka i Oslo sammen med
sin eldre bror. Etter at besteforeldrene Karl og Ma-
rie døde, solgte arvingene huset til Terje og hans
fetter Jon Ekstrøm. Huset ble opprinnelig bygget
i én etasje på 1860-tallet, og forlenget og utvidet
rundt 1900 til tre fulle etasjer med seks leiligheter,
slik det står i dag. Huset står på den gule listen
over verneverdige hus i Oslo. Sitat slutt.

 

I adressebok for Kristiania i 1903 og 1904, er Jacob Gulliksen Gårdeier nevnt. Spørsmålet er om han eide denne gården, eller bare bodde her, for i 1905 er er Jacob Gulliksen Gårdeier også oppført, men betydningen av det er forvirrende, for Foreningen Fremgang står som eier i 1905. Carl Ekstrøm er beboer i 1905. I 1906 er Jacob Gulliksen Tagtækker.

I grunnbokbladet er oppført en kontrakt fra 03.07.1915 hvor Foreningen Fremgang v/Karl Ekstrøm gir e-verket tillatelse til å legge kabel over tomten mot et vederlag på kr. 240,-

I kommunal folketelling i 1923 er Foreningen Fremgang oppført som eier av Langgata 23, med Karl Ekstrøm som medeier.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_by/gf01063298032979


Spørsmålet mitt er om hvor det kan finnes noe om Foreningen Fremgang? Fantes det dengang noen offentlig registrering av foreninger?

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.