Gå til innhold
Arkivverket

Jag vill få ett utrag om min farfars far


Wilhelmsson
 Del

Recommended Posts

Hej jag heter Ronny Brandin Wilhelmsson och jag skulle vilja få ett utrag om min farfars far och mor och deras utrag om vad dom heter och vad dom hade för namn och min farfars far heter Wilhelm peteson Brandin Wilhelmsson och min hans fru heter Kajsa marit Johanisdotter och gift Brandin Wilhelmsson dom är föräldrar till min farfar wilhelm Brandin Wilhelmsson men han använder namn wilhelm Wilhelmsson i Sverige och var född  1881 den 12 /8 och  hans hem vist Rörås och  hans föräldrar  hade hemvist i Rörås i Norge  och jag måste få ett udrag om hans föräldrar som bodde kvar i Norge för jag tänkte lägga till mitt släktes namn Brandin och då måste det vara från Riksarkivet i Norge och enligt svenska arkivet så hade min farfars far och mor sin hemvist i Rörås i Norge så jag skulle vara mycket tacksam eran hjälp med det här så jag kan anta mitt släktes namn mvh Ronny Brandin Wilhelmsson 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle ge en fri bäck på min mejl och min mejl är Wilhelmssonxwa1@gmail.com  och jag söker utrag i från Rörås i Norge angående min farfars far som heter Wilhelm petersen Brandin Wilhelmsson och hans fru Masen Kajsa Johannesdotter och Hemvisten i Rörås, Norge   d 17/8 d. å,". Jag måste få bilagor från er för att jag skall kunna få lägga till namnet  mvh Ronny Brandin Wilhelmsson 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren Johan ble døpt i Lier i Buskerud i 1879:

Buskerud fylke, Frogner, Tranby, Sylling i Lier, Ministerialbok nr. I 14 (1875-1882), Fødte og døpte 1879, Side 90
https://media.digitalarkivet.no/view/5886/93

 

????

https://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0428&kenr=004&bnr=0022&lnr=00

 

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Trysil
  • Kommunenummer: 0428
  • Navn på bosted: Lilleberg

Antall personer registrert på bostedet: 13. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Nils Olsen hf g Nyder lit Fattigunderstøtelse, Tærsker, Husmand med Jord 1820 Osen S. Trysil Pr.  
  Nille Halvorsdatter Hans Kone g   1831 Osen S. Trysil Pr.  
  Gurine Nilsdatter Deres d ug Hjælper Forældrene 1858 Osen S. Trysil Pr.  
  Nikolai Nilsen Deres s     1864 Osen S. Trysil Pr.  
  Ole Nilsen Deres s     1870 Osen S. Trysil Pr.  
  Emil Nilsen Deres s     1874 Osen S. Trysil Pr.  
  Wilhelm Olsen ? Tilreisende g? Omstreifende Kobberslager? 1818? Sverige?  
  Anne Marie Olsen* Hans Kone? g?   1827 Røros (?)  
  Marie Wilhelmsdatter Deres d     1866? ?  
  Lars Magnus Wilhelmsen Deres s     1868? ?  
  Karoline Wilhelmsdatter Deres d     1870? ?  
  Fredrik Wilhelmsen Deres s     1872 Trysil S. og Pr. (?)  
  Otto Wilhelmsen Deres s     1874 ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hej, Ronny!  Alla dessa borna skulle kunna kalla sig Brandin eftersom faren jo er en Brandin.  Helenas son som hon hade förut tog ochså namnet Brandin efter styvfadern.  Det är också riktigt det som framkommer längre uppe om referensen http://www.lerberg.se/jan/p8a20c691.html.  Det kan för övrigt se ut som om Ronny och mig har samme förmodern, nämligen Marie Sofie Lind på 1700-talet.  Det er jo också intressant 😊.   Det skulle med andra ord inte vare något i vägen för at Ronny kan ta namnet Brandin eftersom namnet er inarbetat i släkten till honom.  Men jag känner tyvärr inte namnereglar här, och Brandin er kan hända et namn man inte bara kan ta men må prova en tillhörighet till?  Många hälsingar från en släktning långt uti, men släkt ändå! 😊 [och som pröva sig på svenska 😉]. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.