Gå til innhold
Arkivverket

Symboler på gammelt kart 1879


Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet to symboler på et kartutkast fra 1879 som jeg gjerne skulle ha en forklaring på.

 

Jeg har spurt Kartverket om de har noen oversikt over symboler brukt på gamle kart, og er blitt henvist til en bok fra 1700-tallet (se lenke på Kartverkets sider). Boka er dog for gammel, slik at symbolene må være endret før 1879.

 

Jeg har lagt ved utsnitt av kartet, symbolene er røde.

 

Det ene symbolet ser ut som inngangen på en tunnel, en bue stående på en horisontal strek, med en prikk inne i buen. Symbolet ligner på det som iflg nevnte bok betegner en kalkovn, men ut fra kjennskap til området tror jeg det kan betegne et teglverk (som vel hadde ovn for å brenne steinen).

 

Det andre ser ut som en eldgammel telefon, en firkant med en strek opp, som deler seg i to på toppen. Jeg tror dette kan ha noe med en taubane ((eller en stampe)).

 

Er det noen på forumet som har greie på dette?

Gjøvik Toten 1879 rektangelht50_25b-8-b_1879 utdrag Buesymbol.jpg

Gjøvik Toten 1879 rektangelht50_25b-8-b_1879 utsnitt Sagelva.jpg

Endret av Geir Thorud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke godt kjent med gamle kartsymboler, men jeg synes at den 'eldgamle telefonen' minner om et svensk kartsymbol for skysstasjon/gjestgiveri . https://varmlandskindustrihistoria.wordpress.com/2019/01/25/kartsymboler/
Hvor har du funnet kartet med disse symbolene? Muligens går det an å finne ut fra lokalhistoriske kilder om det har vært en skysstasjon eller gjestgiveri på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar. Gitt unionen, kunne det gjerne ha vært samme symboler i Norge og Sverige, men jeg er meget sikker på at det ikke var et gjestgiveri der - dette var litt utenfor allfarvei. Det var en eller annen "produksjonsinnretning", det mest sannsynlige er en slags taubane for å overføre mekanisk kraft fra et vannhjul til et sted litt unna, sannsynligvis en stampe - eller så var det selve stampa. Men symbolet kan ha en mer generell betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Fikk dette fra kartverket for noen år siden https://www.nb.no/items/1a0edd280eb8beb85b5b649c6078c6bd?page=5&searchText=norm for karttegn

Det står også forklaring på noen symboler i selve kartbladene. (eksempelvis på noen av disse: https://kartverket.no/Kart/Historiske-kart/Historiske-kart-galleri/?fylkesnr=2&seriekortbeskrivelse=amt1

 

mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Tusen takk.

Informasjonen man får fra Kartverket er nok litt avhengig av hvem man treffer på, som i de fleste andre institusjoner. 
Ut fra Normen 1881 er tegnet for teglverk bekreftet.
Dessuten ligner "den eldgamle telefonen" litt på tegnet for telegrafstasjon (linje), dvs at det kan symbolisere en linje med to tråder, eller kabler - som passer med taubane. Det er i alle fall det nærmeste jeg kommer.

Hvis noen vet om andre eldre taubaner kan det kanskje hende at man kan finne igjen det samme tegnet på andre kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.