Gå til innhold
Arkivverket

Manglende skoleprotokoll


Jarle K. Øvrehus
 Del

Recommended Posts

46 minutter siden, Jarle K. Øvrehus skrev:

Det ble nettopp lagt ut skoleprotokoller fra Hordaland og Sogn og Fjordane, men akkurat den jeg skulle se på, er hele eller deler av klausulert. Går det an å legge ut det som ikke er klausulert? Og hvorfor er akkurat denne klausulert?

 

https://media.digitalarkivet.no/view/127121

 

Dette er sannsynligvis kun en teknisk feil, men du må henvende deg til IKA Hordaland, som har publisert denne protokollen.

 

1857714932_Skjermbilde2020-10-24kl_20_07_59.thumb.png.c8636fcaf3e8c6ea74f8846d9c62ce29.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jarle K. Øvrehus skrev:

Hei

 

Det ble nettopp lagt ut skoleprotokoller fra Hordaland og Sogn og Fjordane, men akkurat den jeg skulle se på, er hele eller deler av klausulert. Går det an å legge ut det som ikke er klausulert? Og hvorfor er akkurat denne klausulert?

 

https://media.digitalarkivet.no/view/127121

 

Det står ikkje at protokollen er klausulert, men at biletet ikkje er funne. Altså er det lagt ut ein "tom" protokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det står ikkje at protokollen er klausulert, men at biletet ikkje er funne. Altså er det lagt ut ein "tom" protokoll.

 

I dette tilfellet er bildene lagt ut, men IKA Hordaland har enten glemt å fjerne den initialsperren som er på bildene i utgangspunktet, og som skal redusere sjansen for at taushetsbelagt/sensitiv informasjon ikke blir publisert fritt tilgjengelig ved en feiltakelse, eller de har glemt å legge på en konkret sperre.

 

Siden protokollen er over 100 år gammel, er det første alternativet mest sannsynlig. Men siden også det andre alternativet er mulig, vil jeg ikke overstyre IKA Hordaland her, selv om jeg - som administrator i Digitalarkivet - har mulighet til det. IKA Hordaland må rette det selv, men jeg skal varsle de kontaktpersonene jeg har oversikt over.

 

Det er fort gjort at slikt skjer, når man skal publisere hundrevis av protokoller mer eller mindre samtidig! Og i og for seg viser dette at sikkerhetsforanstaltningen fungerer; det er bedre at noe ikke-sensitivt utilsiktet blir utilgjengelig, enn at noe sensitivt utilsiktet blir fritt tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg vil anta de har glemt å fjerne sperringen, for de andre protokollene er ikke klausulerte og de er også med samme årstall som denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

I dette tilfellet er bildene lagt ut, men IKA Hordaland har enten glemt å fjerne den initialsperren som er på bildene i utgangspunktet, og som skal redusere sjansen for at taushetsbelagt/sensitiv informasjon ikke blir publisert fritt tilgjengelig ved en feiltakelse, eller de har glemt å legge på en konkret sperre.

 

Takk for oppklaringa

 

Men det du seier er eigentleg at når ein vanleg brukar får feilmelding om at biletet ikkje finst vil ein innlogga brukar med tilgangsrettar kunne sjå at bileta ligg der likevel?

 

Er det ikkje mogeleg å differensiere feilmeldingane slik at ein får ei feilmelding når biletet faktisk ikkje finst, og ei anna feilmelding når biletet er sperra for tilgang?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2020 den 13.53, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Men det du seier er eigentleg at når ein vanleg brukar får feilmelding om at biletet ikkje finst vil ein innlogga brukar med tilgangsrettar kunne sjå at bileta ligg der likevel?

 

Er det ikkje mogeleg å differensiere feilmeldingane slik at ein får ei feilmelding når biletet faktisk ikkje finst, og ei anna feilmelding når biletet er sperra for tilgang?

 

Det er riktig oppfattet. Feilmeldingene burde vært differensiert, men i utgangspunktet har man nok ikke sett for seg at situasjonen kunne oppstå, og det som ikke har spesifikke feilmeldinger, gir "standard" 404-feil.

 

Vi får se om det er rom for å prioritere dette. En spesifikk feilmelding vil gjøre det enklere for brukerne å melde om slike feil.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.