Gå til innhold
Arkivverket

TOLKNING AV DNA TREFF


Gunnar Olsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har tatt en autosomal DNA test, og ønsker tips hvordan om det er mulig å avklare om DNA treffet jeg gjorde gjelder mine tipp-oldeforelder ELLER mine tipp-tipp-oldeforeldre.

 

Jeg har gjort ett treff mot en person, som er 10 ledd fra meg. I treet til denne personen står mine tipp-oldeforeldre (Askøy) og tipp-tipp-oldeforeldre (Olden). Sett fra personens side er det hennes tipp-tipp-tipp-oldeforeldre (Askøy) og tipp-tipp-tipp-tipp-oldeforeldre (Olden).

 

Jeg har fulgte min mors linje for å få dette treffet; og min mors slektninger kommer både fra Askøy og Olden, og de står altså i treet til personen jeg har treff med.

 

Treffet er slik:

 

Delt DNA 0,2% - (16,7 cM)

Delt 1 segment - og treffet jeg gjør ligger kun på Kromosom 6 (personen har en datter og jeg får her også kun treff på kromosom 6)

 

Estimert slektskaps deltaljer:

 

"Firmenning eller fjernere slektning"

 

Er det mulig å få tips eller hjelp til å få avklart om mitt DNA treff går mot Askøy ELLER mot Olden?

 

Takker på forhånd for alle tips!

 

Gunnar Olsen

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Du kan gå til treffet ditt som du er interessert i og "Undersøk DNA-treff". Da får du opp alle andre av dine DNA-slektninger/treff som også har treff med den samme.

 

Til høyre for navnene til de felles treffene hender det at det dukker opp et merke som viser at dere alle tre har et triangulert segment felles. Da ligger det og lurer en felles ane litt bak i tid (for dere alle tre). Da kan du begynne med å kikke på slektstre som disse eventuelt har lagt inn. Det kan gi deg en pekepinn på om du skal til Olden eller Askøy.

 

Konsentrer deg om disse som du triangulerer med i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for ditt svar!

 

Jeg har allerede satt inn tre personer i kromosomleseren i tillegg til personen jeg fikk treff på kromosom 6, og de hadde ikke samme kromosom treff "et trigangulert segment på kromosom 6. Men ved nærmere gjennomgang av disse har jeg funnet ut at de kom fra min fars slekt. 

 

Så "et triangulert segment" på kromosom 6 gir ikke noe svar på mitt spørsmål. 

 

Når jeg undersøker personens triangulerte treff på kromosom 6, er det veldig mange og mange av dem har ikke slektstre, så jeg tror det vil være umulig å få svar "den veien".

 

Samme treff på kromosom 6 sier absolutt ingenting om vi alle stammer fra en og samme ane, se "Slektsforskning med DNA" side 69.

 

Det står også i nevnte bok at skal en være sikker på at en stammer fra en og samme ane må en bruke en metode som kaller "Triangulering", men boken tar ikke med hvordan dette brukes. Men hvis metoden for å bli sikker på en felles ane, er å bruke kromosomleseren i Myheritage for å finne "triangulerte segment" tror jeg det blir umulig å få et svar på mitt spørsmål; er treffet mot slektningene på Askøy eller Olden.

 

Endret av Gunnar Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar,

Om du vil finna om du har fått dette segmentet gjennom tipp-oldeforeldre dine frå Askøy, eller frå tipp-tipp-oldeforeldre dine i Olden, må du nok triangulere dette segmentet med samanfallande segment frå andre teff.

 

MyHeritage har ein fantastisk funksjon for dette, - for nokre av fellestreffa du har med andre, er det eit «plaster» liknande ikonet til høgre i den felles trefflista. Disse treffa triangulerer du med, som betyr at alle tre er «spunnen» av same ane-linje.

 

Om du nyttar Excel rekneark, er det lurt å laste ned alle treffa, og sortere  dei i Excel. Både på MyHeritage og hjå FamilyTreeDna kan ein gjere dette. Med 8-10 000 treff, som ein gjerne har, er det elles vanskeleg å sortere ute alle fellestreffa utan å gå om Excel.

 

På eit av desse treffa som du då triangulerer med, er det kanskje mogeleg å studere eit tre og sjå om det er Askøy eller Olden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Sigmund!

 

Jeg har også funnet tre personer som hadde det samme segmentet "et triangulert segment" på kromosom 6, men ved nærmere gjennomgang kom jeg til at de hørte til min fars slekt. 

 

Det er nok flere som har det samme segmentet "kromosom 6", men det er en del og noen jeg har sett på har ikke slektstre.

 

Personen jeg har samme segment med hadde både mine tipp tipp oldeforeldre fra Olden og tipp oldeforeldre fra Askøy. Begge er i slektslinjen fra min mor.

 

Jeg har forsøkt å skille linjen til personen ved å gå inn på hennes oldeforeldre som har aner mot Olden og Askøy. Hun har slektstre. Spørsmålet var om jeg fikk DNA treff mot Olden eller Askøy.

 

Dette gjorde jeg ved å søke på slektstrær på Myheritage, og deretter søke på alle navnene til personene som hadde slektstrær, for kanskje på den måten klare å skille mine forfedre fra Olden og Askøy med flere DNA treff

 

Jeg fikk ingen DNA treff mot slektslinjen på Askøy, og kun kun ett treff DNA treff på slektslinjen fra slekten fra Olden, men nå på kromosom 15.

 

Jeg tror vel nå selv at det vil være umulig å finne ut om mitt DNA treff mot personen (og hun hadde også en datter som også hadde kromosom 6) kommer fra slektslinjen på Askøy eller Olden.

 

 

 

Endret av Gunnar Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.