Gå til innhold
Arkivverket

prøver å finne Hans Pet(t)er)er Olsen Sørli født 1840 i Christiania og hans sønn Hakon Otto Hansen Sørli f 1861 i Christiania


magnhild espeland sørlie
 Del

Recommended Posts

Hei!

 Jeg leter etter Hans Pet(t)er Olsen Sørli, født 14 januar 1840 i Christiania. Døpt i april 1840 i gamle Aker. Hans Peter gifter seg første gang med Oline Hansdatter (1840-1862) 4 november 1860 i gamle Aker. Disse får en sønn Hakon Otto født 3 juli 1861 og døpt 4 august 1861 i gamle Aker. Hele denne familien finnes i Maridalsveien 133 i Christiania i 1865-tellinga.

I 1875-tellinga bor Hakon Otto Sørli i Storgaten 40 hos sine besteforeldre. Hakon Otto Sørli er fadder på sin nevø i 1878. 

 Jeg finner ikke mer til Hans Peter (Olsen)Sørli etter 1865-tellinga, og heller ikke mer til Hakon Otto (Hansen?)Sørli, etter 1878, som fadder, og lurer på om disse er utvandret enten til USA eller til Australia. Dette er noe vi tror vi har hørt.

 Er det mulig å få noen tips om disse menneskene, om hvor de evnt. er blitt boende og evnt er døde, så hadde vi satt pris på det. 

 Mvh Magnhild E Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes  en Hans Peter Olsen f 1841 i 1875 tellingen for Kristiania, han er  skomagerarbeider, i såfall har han fått seg ny kone og nye barn , denne familien bor i Grønland 32. 

 

Hilsen Tove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg har også funnet Hans Peter Olsen f 1841 i 1875-telllinga. Jeg er veldig usikker på om dette er rett mann . Tror dette kan være en annen. 

Jeg finner også Hakon Oluf  på samme datoen, og dette er nok den samme mannen, men har også funnet han med navnet Otto

 Jeg finner dem ikke igjen noen andre ganger!. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakon Otto (Oluf)? blir konfirmert i Jacobs kirke 8 oktober 1876. Står som nr 4 i kb.  Foreldrene er fabrikkarbeider Hans Olsen og Oline Hansdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tove Tjøstheim Eek skrev:

Det finnes  en Hans Peter Olsen f 1841 i 1875 tellingen for Kristiania, han er  skomagerarbeider, i såfall har han fått seg ny kone og nye barn , denne familien bor i Grønland 32. 

 

Hilsen Tove 


I følge FS gifter Hans Petter Olsen og en Johanne seg i 1871. Kan jo evt bekrefte/avkrefte ved å se på hans foreldre her, hvis dette er samme paret. Det står Domkirken, men fant dem ikke der i kirkeboka ved første øyekast:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWQP-DQV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror også, at enkemann og skomaker Hans Peter Olsen må være feil, siden han er svensk. 

 Må likevel si mange Takk, for å ha  funnet Hakon Olav Sørlie emigrert fra Kristiania i 1883. Jeg tror jo dette må være "vår" mann,.  Nå er jeg jo kommet et ganske bra skritt videre. Får lete etter Hakon Olav i USA, tenker jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carl Nilsen skrev:

Portner Hans Petter Sørli og kone Maren Olsdatter får sønnen Carl Johan i 1870. Blant fadderne er Anton Edvard og Karen Margrethe Sørli, de samme som Håkon Otto/Oluf var fadder for?

 

https://media.digitalarkivet.no/view/5736/28


I en kommentar står det (tror jeg) at familien har dratt til eller «akter å reise til» Australia.

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ble vekk en stund. Nå har jeg lest igjennom svara dere har sendt.  Denne siste: portner Hans Petter Olsen er nok helt rett. Jeg kjenner igjen navnet på faren ved vielsen.. Så flott!  Han finnes jo ikke i 1875-tellinga så vidt jeg har lett, og det, at de akter å immigrere til Australia kan jo være rett, siden det også finnes i en notis her. Dette har vi også hørt, at de kanskje gjorde.

 Denne Anton Edvard, som Hakon Otto (Olav) var fadder på er den samme. Han er oldefar her i huset.

 Nå er jeg helt imponert over at dere har klart å løse dette"mysteriet" med disse menneskene. Jeg skal føye de inn i slektstreet og se videre om jeg finner ut av om Hans Peter er reist til Australia, antgelig med familien sin.

 TAKK for hjelp, enn så lenge, til dere.

 mvh Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.