Gå til innhold
Arkivverket

Rauma kommune ?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Rauma kommune ble opprettet 1. januar 1964 ved sammenslåing av herredene Eid, Grytten, Hen, Voll og deler av Veøy

 

Mulig det har noe med at det kanskje ikke ligger noen kilder for Rauma inne etter 1964? Uansett, så er det jo bare å krysse av for alle disse fem herrede hvis du er usikker på hvor i dagens Rauma du skal søke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kommuneoversikt er det snakk om?

 

Rauma er et kommunevalg i Gammel grunnbok-søkene, hvor Digitalarkivet bruker dagens kommuneinndeling. I søkeskjemaene som bruker 1947-kommuneinndelinga, finnes ikke Rauma, ettersom det - jf. forrige innlegg - ikke fantes noen kommune ved navn Rauma i 1947.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaringa er vel likevel den same. For Sogn og Fjordane finn eg f.eks. ikkje Flora kommune, men derimot Florø, Kinn, Eikefjord og Bru.

 

Tilsvarande dukkar Breim opp som val i tillegg til Gloppen.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til forbetring: Når ein vel f.eks. Geografi i Avansert personsøk kunne det stå eit spørsmålsteikn e.l., og når ein klikkar på- eller held musepeikaren over dette kunne det komme fram ein hjelpetekst der det står kva ein søkjer i (prestegjeld og sokn, 1947-kommunar eller dagens kommunar). Her ser det ut til å vere snakk om 1947-kommunar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 10.05, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Rauma er et kommunevalg i Gammel grunnbok-søkene, hvor Digitalarkivet bruker dagens kommuneinndeling. I søkeskjemaene som bruker 1947-kommuneinndelinga, finnes ikke Rauma, ettersom det - jf. forrige innlegg - ikke fantes noen kommune ved navn Rauma i 1947.

 

På 27.10.2020 den 12.12, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Beklagar at eg var upresis - det gjeld Geografi-valet under Avansert personsøk.

 

12 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Forklaringa er vel likevel den same. For Sogn og Fjordane finn eg f.eks. ikkje Flora kommune, men derimot Florø, Kinn, Eikefjord og Bru.

 

Ja, da blir det som jeg beskrev i mitt første innlegg.

 

11 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Forslag til forbetring: Når ein vel f.eks. Geografi i Avansert personsøk kunne det stå eit spørsmålsteikn e.l., og når ein klikkar på- eller held musepeikaren over dette kunne det komme fram ein hjelpetekst der det står kva ein søkjer i (prestegjeld og sokn, 1947-kommunar eller dagens kommunar). Her ser det ut til å vere snakk om 1947-kommunar.

 

Jeg ser at dette kunne vært kommunisert bedre, ja. Jeg skal forsøke å huske det, når det blir snakk om å gjøre endringer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Eg ergrar meg ganske ofte over dette med kommunenamn kontra prestegjeldsnamn.  Kommunenamni stammar vel ifrå 1838.  Hadde det vore ein tanke å leggja ut ei komplett liste over alle prestegjeldi slik kartet såg ut i 1838 og vidareføra under kvart prestegjeld dei endringane som sidan har skjedd - både prestegjeldsmessig og kommunemessig?

 

Eg takkar for merksemdi!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.