Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av navn


Wenche Søgaard
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med det fulle navnet og dødsårsaken for Jon som døde i april 1815? Det er transkribert, men jeg synes det virker litt rart med Druknet i Drams lisen.

Kan det være Dramstad og isen? Dramstad er en bukt i Drammensfjorden, i Hurum, og is kunne det jo være i april på den tiden.

Takknemlig for svar.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8431/30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Wenche Søgaard skrev:

rart med Druknet i Drams lisen

Utan at eg har lokalkunnskap vil eg foreslå at Drams Iisen = Dramsisen = isen på Dramsfjorden = Drammensfjorden.

 

Avisklipp 1849:

image.png.61d7cf17237b5a212935d2e23d33f0dc.png

image.png.57446fc77c1314ee2e993d9a1bce5c5e.png

Christiania-Posten 1. jan. 1849

Og:

image.png.bbda6c89f13a77e63296dfc8f0bd53ed.png

https://www.nb.no/items/26d508fdb1277ae5d7d4095174e48eff?page=13&searchText="drams isen"

 

Ut over det har du vel fått svar på spørsmåla i den første tråden du la ut?

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldig svar. Selv om jeg har vokst opp på Hurum med utsikt over Drammensfjorden visste jeg ikke at de en gang i tiden sa Dramsfjorden. Det var trist å finne ut at min tippoldefar døde på denne måten da min oldemor var liten. Da spiller det mindre rolle om det skjedde i Dramstad eller et annet sted i fjorden.

 

Og ja, jeg har fått svar på det andre jeg spurte om. Jeg så seinere at i ministerialboken står det riktig navn. Jeg har rapportert denne og et par andre feil registrert ved vielsen. Brudens bosted og farens navn er Klegge og Beersen i den transkriberte utgaven av ministerialboken, og Pedersen og Østre Hegge i klokkerboken.  🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.