Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallsprotokoll Skedsmo 1895


Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Eg sitt og prøver å tolke innførsel nede på venstre side her:

 

SAO, Skedsmo lensmannskontor, H/Hb/L0003: Dødsfallsprotokoll, 1895-1896
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090529321188
 

Fyrste kolonne: "26/10" er vel dato for meldinga, medan andre kolonne "24" er dødsdato? (dette stemmer med dødsdato oppgitt ved gravferda)

 

Tredje kolonne: "Konen Anne Paulsdatter Sandvik, født 1/1 41 af Forældre Paul Gundersen og Thore Torjes. i Nissedal i Telemarken. Dødsaarsag Tæring, Læge ikke benyttet." Dette er greit (bortsett frå at datoen ikkje stemmer, ho er født 13. janunar).

 

Fjerde kolonne er det det blir litt problem: "Efterlad er Ægtefelde Kittel Kittelsen og 2 myndige samt et umyndig Barn skal indsende Erklæring om at han sidte i uskiftet Bo..." er så langt eg har kome, men kva i all verden kjem etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser 4. kolonne slik:

 

Efterladt er Ægtefelde Kittel Kittelsen og 2 myndige samt et umyndig Barn skal indsende Erklæring om at faa sidde i uskiftet Bo Eene(?) Plaaterud paa Lørenskogen ca 150 Maal skaffet til fuld Værdi har foruden 4 Kjør & 1 Hest Gaardsredskaber; men ubetydelig Indbo. Kommer tilbage om ca 11 Dage.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Else. Det ser ut til å stemme bedre med original enn det eg har tolka, og gir ei viss meining på resten. Ved gravferda er bustad oppgitt å vere Plaaterud, og enkjemannen er oppgitt å vere Gaardmand:

 

SAO, Skedsmo prestekontor Kirkebøker, F/Fb/L0001: Ministerialbok nr. II 1, 1883-1901, s. 146
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060927010226
 

Eg har prøvd å finne noko info på Plåterud om desse folka, men dei er ikkje nemnt der i bygdeboka for Lørenskog, og eg finn ikkje noko i panteboka heller...

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.