Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoller for Bremsnes/Kværnes


Lars Egil Kjønø
 Del

Recommended Posts

Jeg har nærmest fullført slektsgranskning på min farside. Det er fortsatt en ting jeg ikke har kommet i mål på og det er å finne informasjon i Skifteprotokoller for min tippoldefar  Erik Johannesen Langø 1826-1905 og hans far igjen Johannes Erikson Langø 1784-1849. De bodde begge på Langøya Bremsnes, Kværnes prestegjeld. Når jeg leter i skifteprotokoller for Bremsnes rundt og etter deres død finner jeg disse ikke oppført i innholdfortegnelsene. Jeg har også bladd meg gjennom mange sider rundt antatt skifte. Var det slik at ikke alle skifter ble registrert i boken? Eller leter jeg i feile bøker. 

Et annet relatert spørsmål er deres skattebetalinger. I hvilke registre kan jeg finne hva de betalte i skatter de enkelte år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannesen Langø, død 80 år gammel 16.06.1905, rapportert til lensmann 18.06.1905 https://www.digitalarkivet.no/sk10101309094024
Det står riktignok navnet på en arving, men i kolonnen helt til høyre står det også "understøttet f. fat"
Jeg tolker det som om han var fattigunderstøttet. I så tilfelle hadde han ingen ting av verdi for skattevesenet, og hva han måtte eie av småting uten verdi kunne gå til arvingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nyttig. Dette kan nok stemme med den informasjonen jeg sitter med. Så da er Lensmannsprotollene en viktig kilde for informasjon.  Sønnen Johannes er oppført som arvetaker her. Han var en av flere barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Egil Kjønø skrev:

Er det en enkel link hvor jeg finner alle disse lensmannsbøkene for Bremsnes og Kværnes

 

Lensmennenes dødsfallsprotokoller inngår i skanna skiftemateriale. Du kan søke med Bremsnes og Kvernes som geografisk avgrensning, og så kan du selv avgrense søket kronologisk: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?municipalities[]=1553&municipalities[]=1554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2020 den 10.24, Lars Egil Kjønø skrev:

Jeg har nærmest fullført slektsgranskning på min farside.

Du får unnskylde at jeg er nysgjerrig utover trådens innhold, Lars, men hva mener du med det? Har du satt en grense for hvor langt bakover du skal søke, eller har du møtt veggen? Jeg blir jo aldri ferdig sjøl, det er derfor jeg spør... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er ferdig med hele anerekken tilbake til 1500 tallet med år og datoer på hele rekken inkludert barn etc. På noen har jeg også funnet skifteopplysninger som forteller litt mer om historien.  På mange fant jeg imidlertid ingen skifter overhodet så det var bakgrunnen for spørsmålet. Jeg trodde alle måtte skifte ved dødsfall. Jeg ser nå at mange ikke hadde noen eiendeler overhodet så det forklarer at de ikke dukker opp i noen skiftebøker. Mange i rekken var fattige fiskere med lite utkomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars Egil Kjønø skrev:

Jeg trodde alle måtte skifte ved dødsfall. 

 

I de offentlige protokollene finner du bare skiftene hvor det offentlige - representert ved sorenskrivere, byfogder og andre skifteforvaltere - ble involvert. Ved mange dødsfall lå det til rette for privat skifte, ofte fordi verdiene uansett var ubetydelige, men også av andre årsaker, som f.eks. at alle arvinger var myndige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål til rundt skifter. I de skiftene jeg har kommet over  så er det kun løsøre, innbo, båter, utstyr, dyr etc. Jeg finner ingen bygninger eller hus. Betyr det at bygg var holdt utenfor skifte eller at de var leilendinger og husmenn og således ikke eide husene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båter og fast eiendom skulle også skiftes dersom avdøde hadde eid slikt. Hvis du ikke ser husene er det nok fordi avdøde enten allerede hadde solgt huset/gården til noen annen, typisk eldste sønn, eller fordi huset var leid. Utleie med vedlikeholdsplikt, knyttet til kontrakter om arbeidsplikt o.l. var ganske vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.