Gå til innhold
Arkivverket

Andre data om personer enn født, bosted, død.


Rolf Henning Lystad
 Del

Recommended Posts

Jeg har relativ god oversikt over min slekts navn, fødested, bosted og dødstidspunkt, hvem de er gift med og barn de har, Men hva de enkelte gjorde i livet, som yrke, verv og andre samfunnsoppgaver vedkommende har hatt kjenner jeg ikke kildene til. Har dere noen tips om hvordan jeg finner ut det? Og er alle slike data regulert med 100-års sperre?

 

Hilsen Rolf 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er slett ikke alt som er sperra i 100 år, noe har 80 år, noe 60 og noe er åpent. Men når man kommer opp mot vår tid og spesielt når opplysningene gjelder nålevende personer kommer også personvernet inn. Derfor er det ikke alt materiale du får tilgang til å leite i selv. Men du kan be om oppslag i materialet og så vurderer vi om det lar seg gjøre.

 

Du kan lære mer om slektsforskning og hvilke kilder som fins her:

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning

 

PS: Et godt tips for å leite etter tilfeldige opplysninger om slekta er nasjonalbiblioteket sine skanna aviser. De er søkbare og dermed kan man lett gjøre nye "funn" der. Her har jeg f.eks søkt på Lystad under aviser:

https://www.nb.no/search?q=lystad&mediatype=aviser 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å. Tusen takk for fin informasjon. Jeg har brukt kirkebøkene ganske mye, og også folketellinger. Og fikk krasj på pcen min slik at alle snarveiene jeg hadde laget meg forsvant. De kom ikke tilbake når jeg henta inn backupen min. så det var litt som å starte på nytt.. hehe. Tålmodighet er en fin ting å ha med en slik hobby. 

 

hilsen 

 

Rolf 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elles alltid lurt å lagre/notere referansar og evt. lenker slik at ein kan finne tilbake til informasjonen seinare. Har ein notert referansen vil det også vere mogeleg å finne att opplysningar/materiale ein har funne dersom lenker seinare skulle bli brotne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alltid lurt, men jeg trodde det var lagra i back-upen, men det var det dessverre ikke. Jeg har gått gjennom dette nå, så det ordner seg igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.