Gå til innhold
Arkivverket

Nils Larsen fra Aurdal gift i Ringsaker 1815. Hvem var han?


Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Nils Larsen fra Aurdal gift i Ringsaker 7/11 1815 m. Ahles Andersdtr. fra Hulleberg (kanskje ikke født der?)

 

Vielsen i 1815:
SAH, Ringsaker prestekontor, L/La/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1814-1826, s. 388-389
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070512960514

I og med at han benevnes enkemann, ville det også være kjekt å vite hvem han hadde vært gift med før om noen også greier det.

Jeg vil tro at Nils Larsen hadde sønnen Lars Nilsen fra et tidligere ekteskap. Han arver jord i Mælum i Brumund i 1.844. 

Beklager at jeg ikke har flere opplysninger å gi!

Dette er altfor vrient for meg! Noen som kan hjelpe meg med når og hvor han er født?
 

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carl!
Takk for svar. Er du sikker på at det var du som blingset og ikke folketellinga? For på Mælum er det en husmann Nils Larsen med sønn Lars Nilsen kone Sissel Michelsdtr. Jeg vet ikke horfor Nils Larsen skulle være fra Aurdal. Dette er noe jeg har fått og han jeg fikk det av er død. Derfor skulle jeg etterprøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Jeg har prøvd å finne Niels Larsen Mæhlums kone Sidsel død mellom 1801 og 1815, men det hersker stor usikkerhet om hennes patronymikon. I FT1801 er hun som kjent Sidsel Michelsdatter.

 

Jeg har funnet to barn født på Ringsaker til Niels Larsen Mælum med kone Sidsel som matcher ganske godt navn/fødselsår på Michel og Johannes Nielsen Mælum i FT1801, men her er det spredning i konens navn:

 

Ved sønnen Johannes fødsel i 1800 er hun Sidsel Olsdatter:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011639242

 

Ved sønnen Michels fødsel i 1795 er hun Sidsel Erichsdatter:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011639242

 

Så spørs det selvsagt om dette er det riktige paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettersyn så er Nils Larsen og Sidsel Olsdtr/Erikdtr/Michelsdtr på Mælum i Skappelsfjerdingen. Den Nils Larsen jeg etterspør er på Mælum i Brumnd. Da ville jeg tro at disse personene ikke har noe med hverandre å gjøre.

 

Da gjentar jeg: Nils (Niels) Larsen på Mælum i Brumund g. 7/11 1815 m. Ahles Andersdtr. Hvem er han? Rykter sier - og rykter kan være langt fra sannheten - at han er fra Aurdal. Hvem er han? Han kan ha hatt en sønn Lars Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantebok Nord-Hedmark 1810-1817 side 161a, tinglyst skjøte: 

 

Jeg Nils Larsen som ved ekteskapsinntredelse med min hustru Guri Gulbrandsdatter har fått i eie og besittelse plassen Haugstuen under garden Haug i Ringsaker, selger plassen til Johannes Christensen Helset. Datert 22.8.1812. I skjøtet nevnes også "min formann i ekteskapet Povel Jakobsen", så kona var først gift med ham.

 

Det neste skjøtet i panteboka: Pernille Olsdatter, enke etter nylig avdøde Børre Brynjulsen Mælum, selger til Nils Larsen Haugstuen en del i garden Mælum av skyld 6 skinn i Veldre anneks for 4750 rdl. Datert 28.8.1812.

 

Det vil si at Nils Larsen Mælum før hadde bodd i Haugstuen, og den første kona hans het Guri Gulbrandsdatter. Nils Larsen var husmann under Haug i 1801 og 25 år, gift med Guri Gulbrandsdatter 61 år, hun i 2. ekteskap.

 

Guri Gulbrandsdatter Mælum i Veldre, gardkone, døde 8.8.1815, 79 år gammel.

 

Nils Larsen Solberg fra Vang giftet seg i Ringsaker 25.10.1797 med enke Guri Gulbrandsdatter Haugseie. Nils var døpt i Vang 4.8.1776, sønn av Lars Syversen Solberg (1709-1796) og hans andre kone Kjersti Mikkelsdatter Hølstad (1735-1807).

 

Forbindelsen til Aurdal kan komme av følgende: Under Mælum i Veldre bygdebok står det at sønnen Ole Nilsen i 1815 kjøpte 1/4 av garden av sin far Nils Larsen. Denne Ole Nilsen var gift med Berte Arnesdatter Saugstad og var i 1865 føderådsmann på garden Grini der det står at han var født i nordre Aurdal. Men i skjøtet 1815 står det ikke at Ole var sønn av Nils Larsen, der kalles han skoleholder Ole Nilsen av Furnes anneks.

Endret av Terje Tandsether
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.