Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av ordet foran Hageman i dåp 1797


Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha hjelp til ordet foran Hageman i dåpen til Maria 1.des.1797, s. 107a.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061107020296

 

image.png.d95dc38fc11b8bb70caf11ae6ca153fc.png

Mvh Sølvi L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det begynner med bokstaven b, men jeg tror vi må la ekspertene ta dette. Bæveb:? (Bævebner). Noe slikt?

 

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Ivar Kristensen skrev:

Ser ut som det begynner med bokstaven b, men jeg tror vi må la ekspertene ta dette. Bæveb:? (Bævebner). Noe slikt?

 

Godt forslag, men kan det virkelig være bæveb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspertisen uteble. Jeg vet ikke om det egentlig var noen slik militær stilling eller tittel. Det var bare en gjetning. 

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

Ekspertisen uteble. Jeg vet ikke om det egentlig var noen slik militær stilling eller tittel. Det var bare en gjetning. 

Takk for forsøket, det setter jeg pris på!  Jeg har ikke funnet tittelen bæveb(ner), men det er jo mulig. Men - Det må kanskje legges i bunken for uoppklarte mysterier 🙂 

Sølvi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan der stå "Foreb[enævnte] Hagemann?

Eg ser at ein Capit[aine] Hegermann er fadde på fyste barnet øvst på same sida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

En kaptein Hegermann: https://no.wikipedia.org/wiki/Frederik_Christian_Otto_Hegermann Men Hagemann er vel en annen militærslekt? 

 

Jeg forstørrer det litt:

 

image.png.1faf1e72e6befb9b782eab15145a988c.png

 

Er den første bokstaven en b eller f?

 

Om man sammenlikner med stedsnavnet "Fierdingen" i dåpen over mener jeg første bokstav godt kan leses som F. I så fall leser jeg "Favnb:". Kan det være en variant av fanebærer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er ikkje så godt inne på militære titlar...

 

Eg trur dette er vanskeleg fordi presten har klussa litt med skrivinga. Han har ei nokså grei og regelmessig skrift, men

dette er ikkje "etter regelen" hans.

Den første bokstaven meiner eg (nokså klart) er ein b.

så kjem o eller a;

den tredje ville vi normalt lese som ein gotisk r; men eg kan ikkje sjå andre r-ar som ser slik ut her

så kunne det vere ein n,

og til slutt ein klar b. og kolon (forkortingsteikn).

Eg trur.... at det næraste vi kjem er at dette skulle vere "bomb:" - altså bombardier, der presten har vore uheldig med penneføringa.

For ordens skuld: Bombardier er fransk, og på 1700-talet ville dei skrive ordet med latinske bokstavar.

 

Særleg dersom dette er ei avskrift (registrering) for å legge ut, kan du be arkivverket om eit oppslag.

Då tek dei eit betre bilete, og du kan (sannsynlegvis) sjå betre om det faktisk er ein b.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg trur.... at det næraste vi kjem er at dette skulle vere "bomb:" - altså bombardier, der presten har vore uheldig med penneføringa.

For ordens skuld: Bombardier er fransk, og på 1700-talet ville dei skrive ordet med latinske bokstavar.

 

Særleg dersom dette er ei avskrift (registrering) for å legge ut, kan du be arkivverket om eit oppslag.

Då tek dei eit betre bilete, og du kan (sannsynlegvis) sjå betre om det faktisk er ein b.

 

 

Takk for alle gode forslag 🙂 det er fantastisk hjelpsomme mennesker her.

For meg er det bare så irriterende å gi opp å finne ut hva presten har skrevet, og jeg har "tapt" mange ganger. 

Det er en mulighet å prøve Arkivverket Ivar, kanskje det kan gå opp et lite lys for meg med hjelp av bedre bilde!

Sølvi

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.