Gå til innhold
Arkivverket

Fam. Halvorsen, emigranter fra Nissedal 1861. Søker protokoller/skipslister.


Svein Roar Nygård
 Del

Recommended Posts

Familien Halvorsen Utflyttet fra Nissedal til Amerika april 1861 #45-50 SAKO, Nissedal kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1846-1870, s. 802-803
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051007011264

De bosatte seg i Houston County, Minnesota. 

Er det noen som har tips om hvor jeg kan finne emigrantprotokoller/skipslister for denne familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den aktuelle familien i 1880?

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MZ98-ZPT

Name: Jacob Halvorson
Event Type: Census
Event Date: 1880
Event Place: Yucatan, Houston, Minnesota, United States
Event Place (Original): Yucatan, Houston, Minnesota, United States
Gender: Male
Age: 19
Marital Status: Single
Race: White
Race (Original): W
Occupation: At Home
Birth Year (Estimated): 1861
Birthplace: Norway
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Relationship to Head of Household: Son
Relationship to Head of Household (Original): Son
Sheet Letter: A
Sheet Number: 392
Person Number: 3
Volume: 1
 

Household Role Sex Age Birthplace
Torger Halvorson Self M 67 Norway
Svend Halvorson Son M 26 Norway
Torger Halvorson Son M 23 Norway
Jacob Halvorson Son M 19 Norway
Andrew Halvorson Son M 16 Norway
Signe Halvorson Daughter F 11 Minnesota, United States

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det stemmer. Tenkte det var mulig å finne utreise i Norge, men de kan vel ha reist både fra Oslo og Kr.sand. Mulig det kan være enklere å gå motsatt veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange Nissedøler som utvandra frå 1850-åra og utover som eg ikkje har klart å finne noko informasjon om i søkbare register. Her veit eg ikkje om det kan finnast skanna lister som ikkje er søkbare? Av det som ligg på digitalarkivet (her) startar ofte protokollane kring 1870, så dei fyrste tiåra er i alle fall ikkje dekt der, men eg har funne ein del både over Oslo og Kristiansand og etter kvart over Arendal.

Endret av Håvard Moe
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Håvard. Det er som du skriver lite å finne over de som reiste tidlig. Disse mangler jeg stort sett bare utreise, overfart og ankomst. Det ble også inngiftet en som var født på overfarten, også fra Nissedal området, det skulle vært artig å finne. Forsøker med lenken du gav meg samt Amerikanske og Canadiske arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det virker som det også reiste mange av de eldre derfra. De fleste skaffet seg "farmer" og ble vel ansett. Har en av de som emigrerte videre til Canada rundt 1890, og passerte grensa med 4000 dollar i lomma for å starte farm. Mye penger på den tiden.

 

Har "Arrival" på disse fra 1861 til 1869, men mener nå de reiste våren 1866 da de var med i 1865 tellingen. Har sjekket http://www.norwayheritage.com/ også uten å finne noe. Jeg holder motet oppe og leter videre, mange spennende historier å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kikka litt rundt har eg funne enkelte eldre passasjerlister på http://www.norwayheritage.com/pasquest.asp som inneheld Nissedøler som ikkje er å finne i dei søkbare basane her på digitalarkivet (eg fann fleire av "mine" saman på skipet Ebenezer frå Tvedestrand 1869). Eg kunne i farten ikkje finne dine Halvorsen-folk, men eg ser at det er litt variabelt kor mykje som er med av namn og informasjon om familiane...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.