Gå til innhold
Arkivverket

Skiftet etter Ahlise Simensdatter, Halset i Ringsaker


Liv Randi Bjerklisveen
 Del

Recommended Posts

SAH, Nord-Hedmark sorenskriveri, J/Ja/L0005: Skifteprotokoll, 1808-1820, s. 560b-561a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081212620573
 

Kan noen hjelpe meg å tyde alle navn i skiftet etter Ahlise Simensdatter? Stedsnavn også. 

Jeg er særlig interessert i navn på formyndere og deres relasjon til barna og avdøde. Dette er siste mulighet til å finne opphavet til Ahlis Simensdatter født mellom 1778 og 1781 en plass. Første data jeg har på Ahlise er FT i 1801. Har hverken dåp, fødested eller konfirmasjon på henne.

 

Jeg har funnet et leiermål i 1778 der far heter Simen, under andre lister, men har ikke funnet barnet ved dåp. Moren i dette leiermålet giftet seg senere og fikk barn med en annen mann. Det er disse barna jeg håper å finne link til i skiftet. En slektning av meg hevdet at Simen Haagensen og Becha Jensdatter var hennes foreldre, men finner ingen dokumentasjon på etterkommere etter disse som par. Simen Haagensen har to andre døtre født i 1794 og 1795, med 2 kvinner han ikke er gift med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Liv Randi Bjerklisveen skrev:

Har hverken dåp, fødested eller konfirmasjon på henne.

 

Fant denne på Familysearch, har ikke sjekket kirkebok ennå.

image.png.3d2c08b13b14a10d645e026187c3233e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 2 Ales Simensdatter som er født på Stange. Den ene på Solberg gård dette året. De levde sine liv på Stange og er ikke min Ales. 

Jeg skal sjekke om dette er en av disse eller om du har klart å finne en tredje Ales.

Takk for tipset så langt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gifter seg i 1808 med john Michelsen. Halseth i Ringsaker. I 1810 gift med en Mons. Får barn med disse. Får også barn med en Ole i desember 1813, barnet dør januar 1814. Her mistenker jeg at barnefar er ektemann nr 2 og at innføring i kirkebok er feil. Mons dør i april 1813, barnet født i desember samme år. Tredje ekteskap inngås i april 1814 med Christen Rasmussen. - Enkemann etter Maria Larsdatter på Fugleseng. Ahles dør 23.2.1820 i barsel mens hun føder datteren Ahles Cristensdatter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg litt...

 

I skiftet på 7. og 6. linje nedenfra på venstre side mener jeg det står

 

samt arvingenes

formynder Johannes Hansen Nyeqvern   (eller Nyiqvern)

 

Johannes Hansen Nyeqvern/Nyiqvern har også signert(?) på høyre side.

 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg veldig lite om. Men i "min bygd" var det ofte et par gårdeiere fra de største gårdene som gikk igjen som formyndere. Uten at de var i slekt med arvinger/avdød eller den umydiggjorte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut at Johannes Hansen var fadder til 2 av guttene til Ahlise Simensdatter og hun var fadder til hans datter. Han står øverst i listen over faddere så da antar jeg førstemann har en juridisk rolle i større grad en øvrige faddere. Ut over det klarer jeg ikke å finne nært slektskap selv om jeg går tilbake en generasjon på Johannes og kona. Det var vel gjensidig tillitt den gang som nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har nå funnet dåpen til Ahlise Simensdatter. Hun ble døpt i Vang og innført i kirkeboken som Aletta. Far var Simon Nielsen født på Stor Deglum eie. Lensmann Ole Nielsen var hennes fosterfar. Om noen har innvendinger mot den store forskjellen mellom Ahlise/Alette så finnes det DNA-treff med fjerne slektninger, der Simon Nielsen ser ut til å være eneste felles ane. Jeg vil tro det bekrefter riktigheten til tross for navnesprik. 

Linker kan framskffes om noen er interessert i dokumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.