Gå til innhold
Arkivverket

Hva er gardsnavnet til foreldrene til Mathea Nr. 107 født 30 september 1878 ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

"Skindelid-E" eller Skinnerlien-eie. Skinnerlien er en gard i Torpa, Nordre Land. Er du i slekt med disse?. Berte Marie var søskenbarn til min tipptippoldefar. Berte Marie og Fredrik utvandret senere til Amerika ,og Berte Marie`s foreldre flyttet nordover i Norge.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Erik Hov skrev:

"Skindelid-E" eller Skinnerlien-eie. Skinnerlien er en gard i Torpa, Nordre Land. Er du i slekt med disse?. Berte Marie var søskenbarn til min tipptippoldefar. Berte Marie og Fredrik utvandret senere til Amerika ,og Berte Marie`s foreldre flyttet nordover i Norge.

 

Hei Erik ...tusen takk for at du heiv deg innpå . Disse folkene er inngiftet i min slekt via deres datter Marthe . 

 

Og om foreldrene til Berte Marie som dro nordover , hvem de var , og hvor og når de dro , og hvor de tilslutt slo seg ned blant annet 

 

Jeg la ut en tråd i går for å prøve å finne emigrasjonen deres til Amerika 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen. Har ikke vært inne her på en stund ,men bedre seint enn aldri. Du lurte på foreldrene til Berte Marie som dro nordover. Jeg har sett en tråd som nevner dem på Disnorge tror jeg det var ,men finner det ikke igjen her nå så har ingen link. Berte Marie var datter av Gulbrand Nilsen Bjørnsrud ,født 1804 på Aamodeie i Torpa, Nordre Land og kona (gift 7-11-1830 i Torpa) Agnethe Johannesdatter Harstadhagen ,født 28-6-1810 på nedre Harstadhagen i Torpa. De flyttet til Vefsn i Nordland i 1865 og bodde ved folketellinga 1865 på Kvandali Vefsn. De døde begge på Tverå i Vefsn ,Gulbrand 9-12-1886 og Agnethe  18-12-1886. Gulbrand var sønn til Nils Gulbrandsen og Mari Anstensdatter (som bodde på Bjørnsrud under Stor Goplen i Torpa) ,og Agnethe var datter av Johannes Olsen og Berte Amundsdatter som bodde på Harstadhagen i Torpa. Agnethe var søster til minn 3 x tippoldemor Olave. Gulbrand og Agnethe hadde 8 barn sammen der Berte Marie var den eldste. Hun døde i Soldier, iowa 1902 og mannen Fredrik Olsen Rundtom (Fjeld) fra Etnedal født 14-8-1832 døde (tror jeg) 9-2-1922 i Inglewood, California. Berte Marie`s søsken bodde antagelig alle i Norge. De het Johannes Gulbrandsen 1834-1892 i Vefsn, Nikoline Nyquist 1837-1926 i Rissa, Kristian Gulbrandsen f 1840 bodde 1910 på nedre Mo i Mo i Rana, Inger f 1843....hun bodde på Kvandal i Vefsn 1865 men ellers ukjent etterpå (finner du ut av henne så si fra!),Gustav Gulbrandsen 1846-1889 i Vefsn, Aletta Thomassen 1849-1919 i Vefsn, Ole Gulbrandsen Tverå f 1853 som bodde på Tverå en stund gift og hadde 8 barn men vet ikke hvor han ble av.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien er omtalt i Vefsn bygdebok (2012), under gnr. 16:


Ca. 1862-1864

Gulbrand Nilsson (1804-1886), son til Mari Anstensdtr og Nils Gulbrandson, Smedsrud, Land i Oppland. Gift 1830 med Agneta Johannesdtr (1810-1886), dotter til Berit Amundsdtr og Johannes Olson, Harstadeie i Land, Oppland. Dei kom frå Land til Kvanndalen først på 1860-talet. I 1865 budde dei her som kårfolk med fire heimebuande barn, men det tok ikkje lang tid før dei var flytta ned til husmannsplassen Brennon ved Tverråga [gnr. 17] .

Barn:

1. Berte Marie (1831-?), gift 1857 med Fredrik Olson, f. ca. 1832 på Haukedalseie i Land.

2. Johannes (1834-1891). Gift 1857 med Anne Marie Mikkjelsdtr, f. 1834 på Land. Dei flytta seinare til Vefsn og vart brukarar ved Tverråga og på Øya.

3. Nikoline (1837-), neste brukarkone.

4. Kristian (1840-?). Han var husmann på Hals og seinare brukar på Olderbakken i Elsfjordosen. Med Oline Andersdtr (1840-1878) frå Ner-Bjørnåga hadde han dottera Ovidia, f. 1867.

5. Inger (1843-?). Ho hadde dottera Oleanna, f. 1864, barnefar var Gudbrand Olson frå Nord-Aurdal.

6. Gustav (1846-1889), gift 1872 med Elen Johannesdtr (ca. 1837-1922) frå Vestre Slidre. Familien er omtalt under plassen Pimpen på Kjærstad.

7. Alette (1849-1919) i Kulstadsjøen, gift 1866 med Tomas Halvorson (1828-1902) frå Lier.

8. Ola (1853-ca. 1945), gift 1879 med Birgitte Jørgine Johansdtr (1860-1952) frå Aufles og brukar i Oppigarden, Tverråga.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo interessante opplysninger ,også¨noe av det jeg ikke visste ,spesiellt om Inger.

Mangler litt info på noen av barna til disse 8. F.eks hvor ble det av barna til Johannes Gulbrandsen (Inger Mathea 1859, Johan  1863 og Alfred Marius 1879)? og hvor ble det av barna til Kristian Gulbrandsen (Ovidia 1867, Anna Amalie 1870, Ludvig Andreas 1872 og Adolf Mathias 1877)? og Gustav Gulbrandsen`s 2 yngste barn Emilie Bergitte 1878 og Oluf Nikolai 1880?? og hva med alle ole Gulbrandsen`s barn?. (masse jeg ikke vet om her skulle jeg tro).

Så var det denne Oleanna Gulbrandsdatter f 1864 og mora Inger da.....hvor ble egentlig de av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 19.11.2020 den 12.28, Erik Hov skrev:

hvor ble det av barna til Johannes Gulbrandsen (Inger Mathea 1859, Johan  1863 og Alfred Marius 1879)? og hvor ble det av barna til Kristian Gulbrandsen (Ovidia 1867, Anna Amalie 1870, Ludvig Andreas 1872 og Adolf Mathias 1877)? og Gustav Gulbrandsen`s 2 yngste barn Emilie Bergitte 1878 og Oluf Nikolai 1880?? og hva med alle ole Gulbrandsen`s barn?. (masse jeg ikke vet om her skulle jeg tro).

Så var det denne Oleanna Gulbrandsdatter f 1864 og mora Inger da.....hvor ble egentlig de av?

Eg kan ikkje skrive av heile bygdeboka, men du kan låne boka Gardshistorie for Vefsn gnr. 1-32 på eit bibliotek (eller kjøpe ho for 250 kr, svinebillig, men så kjem portoen attåt). Familien til Johan Gulbrandsen  (med 9 barn) er omtalt på s. 267 og 310 i den  nemnte boka.

Kristian burde vi ha omtalt blant husmannsfolka på Hals, men der finn eg han ikkje. Men han flytta jo snart til Hemnes.

Gustav Gulbrandson på "Pimpen" er omtalt på s. 339. Om yngstedottera Emilie veit eg ikkje anna enn at ho for til AMerika i 1910. Oluf døydde i 1893, 13 år gammal.

Ole Gulbrandson og familien er omtalt på s. 310, dei òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.