Gå til innhold
Arkivverket

Riksarkivet - RA diplom pergament 24. mai 1605


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet en henvisning til et brev datert 24. mai 1605 skrevet på Eegs Thingstuffue i Vardal i Oppland. Det er et vitnebrev om garden Doglo (Doufflough) i Vang i Hedmark. Som kilde oppgis RA diplom, pergament.

 

Jeg skulle svært gjerne ha hatt et foto av dette brevet. Finnes dette tilgjengelig på nett? Eller kan det bestilles? Eller kan jeg låne brevet på lesesalen og ta foto selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde et kildesøk i Digitalarkivet, men kunne ikke se at dokumentet ditt ligger der.

Du kan forsøke å legge inn en forespørsel om oppslag i lenka under:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

(Om de heller vil at du skal komme på lesesal gir de beskjed om det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Jeg har funnet en henvisning til et brev datert 24. mai 1605 skrevet på Eegs Thingstuffue i Vardal i Oppland. Det er et vitnebrev om garden Doglo (Doufflough) i Vang i Hedmark. Som kilde oppgis RA diplom, pergament.

 

5 timer siden, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

Jeg prøvde et kildesøk i Digitalarkivet, men kunne ikke se at dokumentet ditt ligger der.

 

RA-diplom pergament er en serie i arkivet Riksarkivets diplomsamlinghttps://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001342271

 

Som den lenkede trefflista viser, er det fra denne serien kun skanna pergamentdiplomer fra tidsrommet 1196-1571. Her skal det etter hvert føyes til mer informasjon for å vise at det kun er snakk om et utdrag i form av pergamentdiplomer som tidligere har vært fotografert. Det er fotografiene som er skanna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

Jeg har en avskrift av dokumentet foretatt av selskapet for Norges Vel for min tant Åse for mer enn 30 år siden:

Teksten i brevet:

1605     RA diplom 24. mai 1605            Doglo Furnes Hedemarken

Eig i Vardal 24. maj 1605

Tre Lagrettemænd i Vardals Prestegjeld gjør vitterlig, at de for 16 aar siden var vidne til at Erik Lauridtzen paa Lundset i Romsdalen solgte sin odel og arvelige Ejendom som var 1 Hud 2 Skind i Doufflough i Vang Sogn paa Hedemarken til sin Brodersøn Gulbrand Halvorsøn, boende der sammestreds hvorfor han bekjendte sig at have modtaget alt hvis i kjøb deres Ka…. Dette Kjøb blev ogsaa overværet af sal. Jens Bredstad, lensmand i Vardal, hvilke stadfæstes af Per Knudssen, Kgl. M´s foged udj Hadelands fogderi.

Original paa Pergament, Alle 4 Segl mangle

 

Vennlig hilsen

Per Axel Løken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.