Gå til innhold
Arkivverket

Til brukere av våre nettsider: www.genealogi.no


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Vi har dette året slitt med nedetid på server, hackerangrep o.a. på våre nettsider og har jobbet med å få flyttet over til ny og bedre server.

Men dette har vist seg å ta tid og på fredag sluknet serveren, men vi jobber med å få den opp igjen iløpet av noen dager, samtidig som vi setter ekstra ressurser inn på å fullføre flyttingen. Dette medfører at tilgang til våre ressurser på genealogi.no, slektshistoriewiki.no og slektsbutikken.no er utilgjengelig frem til det er løst.

 

Vi er tilgjengelig på facebook og skulle det være noe ellers er det bare å ta kontakt.

Nettsider: support@genealogi.no Generelt: kontor@genealogi.no

 

Vi minner samtidig om at vi holder åpent i våre lokaler på Lørenskog:

  • Lør. 7. nov. kl. 11-15 Grete Singstad: "Slektsforskning i Danmark".
  • Lør. 14. nov. kl. 11-15 
  • Man. 16. nov. kl. 18-20.30 Medlemsmøte 
  • Lør. 21. nov. kl. 11-15 Liv Marit Haakenstad: "Bruk av eiendomsopplysninger i slektsgransking» 
  • Lør. 28. nov. kl. 11-15 Julemesse. Bokauksjon og gode tilbud (bøker, tavler, medlemskap) 

 

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2020 den 1.28, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er det planar om å strøyme nokon av foredraga ovanfor?

Jeg kunne ønske at jeg kan svare ja på det, men inntil nye nettsider er på plass på ny server er det teknisk noe vanskelig å få til. Men kan være at vi får til å legge ut noe innspilt når vi er over på ny server. Ellers er nettsiden oppe nå, men med redusert kapasitet, så nedlasting og tyngre filer/artikler med bilder tar tid å laste inn. Dette vil sannsynligvis vare til vi får flyttet over på ny server. Kjøp og innlogging ser ikke ut til å fungere i dag, men vi jobber med å løse det.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2020 den 23.09, David Widerberg Howden skrev:

Vi minner samtidig om at vi holder åpent i våre lokaler på Lørenskog:

  • Lør. 7. nov. kl. 11-15 Grete Singstad: "Slektsforskning i Danmark".
  • Lør. 14. nov. kl. 11-15 
  • Man. 16. nov. kl. 18-20.30 Medlemsmøte 
  • Lør. 21. nov. kl. 11-15 Liv Marit Haakenstad: "Bruk av eiendomsopplysninger i slektsgransking» 
  • Lør. 28. nov. kl. 11-15 Julemesse. Bokauksjon og gode tilbud (bøker, tavler, medlemskap) 

På grunn av de nye smittevernrådene må vi dessverre avlyse våre arrangement inntil videre.

Vi får holde oss hjemme med slektsforskningen og hjelpe hverandre over nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Grete Singstad skrev:

På grunn av de nye smittevernrådene må vi dessverre avlyse våre arrangement inntil videre.

 

Vi får holde oss hjemme med slektsforskningen og hjelpe hverandre over nett.

 

Kjedelig, men absolutt nødvendig å holde stengt. Da blir det ikke bibliotekvakttjeneste for min del lørdag. Men slektsforskning skal jeg nok få til ... 🙂

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da kan jeg melde at våre nettsider er i drift igjen, mangler litt testing og noen installasjoner før alt er komplett. Inntil alt er på plass får vi ikke redigert eller publisert, men for brukere av nettsidene skal det meste fungere som normalt. Kan også nevne at det kommer noen nyheter og nytt innhold over nyttår og at vi jobber med ny design av forsiden og struktur for å bedre brukervennligheten og muligheten for å publisere bedre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Siden NSF og nettsiden genealogi.no nevnes her, så er det kanskje greit at jeg som webredaktør også svarer. Vår nettside har eksistert siden 1998: https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Genealogi.no og har siden den gangen utviklet seg en god del. Tekniske løsninger gjør at vi nå kan tilby mye mer og på en sikrere måte enn før. I starten var det nok ikke så interaktivt og vi hadde ikke egen medlemsinngang. Med tiden har vi utvidet med egen wiki, nettbutikk og stadig flere kilder både for besøkende og medlem. Kombinert med at vi har fått et større innhold har det også blitt mer besøkende og det krever stadig oppdateringer, både av sikkerhet, funksjoner og hastighet.

 

I fjor hadde vi store problemer med en server som sang på siste verset, sen levering av ny server, kapasitetsproblemer og flere virus/hackingangrep som gjorde det krevende å få overført til ny server. Når vi endelig var kommet over på ny server, så måtte PHP oppdateres for å kunne oppdatere Wordpress, noe som førte til en lang rekke følgefeil på maler og plugins. Men vi har kommet i mål med det aller meste og jobber nå med å bygge nye nettsider, som snart er ferdig.

 

Slik nettsiden ser ut nå, er kun midlertidig og alt fungerer ikke helt som før. Men satser på å få en ny nettside som vil være mer oversiktlig for alle. Problemene i fjor førte også til at jeg ikke rakk å få republisert de gamle Flipbøkene, som var produsert i Flash. Men siden nyttår har jeg publisert/republisert 136 Flipbøker: https://www.genealogi.no/siste-publiseringene-nsf/  Bla. har jeg lagt ut 12 nye utgaver av Genealogen fritt tilgjengelig (1987-2005), oppdatert Politidende, fengselsprotokoller, segltegninger o.a.

 

Det vi nå har på våre nettsider hadde ikke vært mulig uten god dugnadsinnsats, fra både medlemmer og støttespillere. Noen av donasjonene kommer med vilkår om at de skal være kun for medlemmer, f.eks. det vi har fra ArkivDigital og andre bidragsytere. Mens andre har et ønske om at det man donerer skal være fritt tilgjengelig og da legges det ut fritt. Det krever ikke så mye for oss å legge ut som før, men litt tilpassing må som oftest til. Men noe må man allikevel ha kun for medlemmer også, det vi har på nett er tross alt blitt viktigere enn noen gang.

 

Når nye nettsider kommer på plass vil det nok bli enklere å finne frem og mye mer er på vei i tiden fremover. Jeg har nettopp fullført republiseringen av fattigprotokoller fra Vang i Hedmark og holder på med å fullføre både Prestearkivet: https://www.genealogi.no/norsk-prestehistorie/ og Fangeprotokoller: https://www.genealogi.no/fange-og-fengselsprotokoller/ Den siste har en kombinasjon av kilder donert med ønske om å ha det åpent (Torleif Odland og Tom Larsen), mens det aller meste annet er fotografert av Lars Ove, Rune og Håvard i foreningen. Av det som er produsert i foreningens regi har vi også valgt å legge ut registre (mer kommer).

 

Det er alltid en balansegang mellom det å både få flere besøkende (spre kunnskap og interesse) og det å skaffe medlemmer. Som liten forening uten stor medlemsmasse og uten noe økonomisk støtte, er vi avhengig av begge deler, da vi kan ikke basere oss kun på medlemskontigent og har derfor også en nettbutikk. 

 

Ellers er det bare å sende meg en epost på support@genealogi.no hvis det er lenker som ikke fungerer, noe du savner på sidene eller om du har noe du ønsker å bidra med.

  • Liker 3
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da er dagen kommet til at jeg kan si at vi har en ny nettside klar for lansering, noe som har tatt lenger tid enn vi hadde sett for oss. Vi starter overføringen nå i uka som kommer (13-19. juni) og regner dermed med noe nedetid og vedlikehold. Det vil fortsatt bli utført arbeid på sidene i tiden etter, men ellers skal sidene fungere som normalt.

 

Som redaktør gleder jeg meg til å få en nettside som fungerer bedre til vårt formål og som forhåpentligvis vil oppleves enklere å navigere i for våre brukere. 

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 12
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner vi med noe nedetid iløpet av dagen, satser på at alt er på plass og fungerer når alt er overført.

  • Filer for nytt nettsted er flyttet over til server og gjøres nå klare til å kjøre
  • Det gjenstår noe rydding på serveren og testing av nettsiden
  • Nettsiden vil under selve lanseringen og klargjøring bli satt i vedlikeholdsstatus
Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.