Gå til innhold
Arkivverket

Ei politisak i Seljord 1848


Inge Nilsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

5. mai 1848 var det eit drap i eit bryllaup i Seljord.  Eg lurar på om Dykk har noko etterforskingsdokumenter eller dom i den saka.

Åstad:  Sud-Rui i Seljord

Den drepte:  Hans Sondresen Rui (Skararud) 1820-1848

Drapsmann:  Harald Olavsson Klomset  1813-

 

Eg er oppvokst i grenda der dette hendte og er oppteken av lokalhistorie og det hadde vore veldig interessant om Dykk hadde noko om dette.

 

Mvh. Inge Nilsen i Seljord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ikke Arkivverket, men har gjort et forsøk på å finne saken i de rettergangsprotokollene som finnes utlagt på nett.

 

Saksgangen begynner på gården Rui den 5. mai som et undersøkelsesforhør for å finne ut omstendighetene rundt Hans Sondresens død. Se nede på høyre side.

 

SAKO, Øvre Telemark østfjelske sorenskriveri, F/Fc/Fcb/L0003: Ekstrarettsprotokoll, straffesaker, 1846-1849, s. 360-361
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg10311502052183

 

Dette forhøret fortsetter så på side 371, og fortsetter som en justissak mot Harald Klomset i forskjellige rettsmøter på sidene 381, 405, 456, 474 og 481. Dette siste rettsmøtet ender med at saken blir sendt videre for kjennelse eller dom. Etter å ha bladd i denne og neste protokoll frem til juni 49 har jeg ikke funnet dommen, men har heller ikke sett noen dom i andre saker, så disse er trolig ført i en egen domsprotokoll som ikke ligger ute. Der kan vel kanskje Arkivverket være behjelpelig. En dom i saken bør ha falt i november eller desember 1848 (om han da ikke klarte å rømme). Uansett har du her mye spennende stoff i mange forhør og vitneprov.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen T.!  Tuuusen takk for informasjon om mitt spørsmål.  Fantastisk at denne protokollen ligg på nettet.  At du fant fram i den så fort er meg ei gåte, så eg må bare bøyge meg i støvet.  Det som du fant kombinert med Seljordssoga så har eg fått veldig god oversikt på saka. Han klarte ikkje rømme!   Iflg. Seljordssoga så var Klomset sin dom 11 års "slaveri":  "Men so vald-n bodsfengsel , og då vart tida avstytt til 7 år.  Vidare stend det at han slapp ut etter 2-3 år.  No er det slik at noko av det som stend i Seljord-soga kan vera feil??  Der dette skjedde er rett i nærleiken av der eg voks opp.  Det som du fant er veldig veldig interessant!  Skikkeleg god dokumentasjon!!

(Ikkje så lett å lese gamal skrift, så ein må funderte litt der!) 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Inge. Det var jo flaks at du nevnte botsfengslet, for derfra finnes det tilgjengelig såkalte "Karakter- og fangebøker" hvor det var mulig å finne han igjen:

 

RA, Botsfengslet, D/Db/Dbb/L0002: 285a - 603a, 1852-1853, s. 197
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10101603021201

 

Den opplyser om personalia, hva som skjedde under bryllupet, forteller om hvordan han oppførte seg og var som fange med mer, og den gir informasjon straffenivå og straffetid.

Kort fortalt ble han dømt i underretten (bygdetinget) den 21. november 1848 til straffetid på 4 1/2 år. Denne dommen ble omgjort ved Christiansand Stiftsoverretsdom til 7 1/2 års straffearbeid. Denne siste dommen ble stadfestet i Høyesterett 10. mars 1849 og han innkom på slaveriet på Akershus 8. juni samme år. Der var han til 1. april 1853 da han innkom til botsfengslet, og ble løslatt derfra den 15. september 1855 med reisepenger til Kviteseid.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og tusen takk for info og henvisninger i denne sak.  Veldig interessant.  Eg har faktisk eit veldig bra bilde av saka no, takke vera det du har framskaffa av dokumentasjon.  Skjønnar at du har lett for å forstå skrifta i protokollene. Tusen hjartleg takk.  Helsing Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!  No har eg ei mappe med masse dokumentasjon om denne alvorlege saka som skjedde her i bygda for lenge sea.  Eg fundera lenge på om det gikk ann å finne ut noko om saka, og er veldig glad for vi kom i mål så fort. Tusen takk!  Mvh. Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.