Gå til innhold
Arkivverket

Maler August Sætre, f. 1876 i Storelvdal


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

I 1900 bodde "dekorasjonsmaler" August Søtre på Øksnes prestegård i Vesterålen, der han blant annet malte ny altertavle til Øksnes kirke. Folketellinga oppgir at han var født 1876 i Storelvdal, Hedmark. Nå har enda et av hans malerier dukka opp, og spørsmålet er: Hvor blei han av? Så langt er han ikke funnet i FT1910. Har noen flere opplysninger om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til Bjarne Rosenstrøm! Jeg fikk en bonus der med opplysninga om broren Johs. Sætre: Han var distriktslege o Øksnes rundt 1900.

PS: Altertavla i Øksnes kirke, malt av August Sætre, blei tatt ned da man restaurerte kirka på 1930-tallet, og står nå i en mørk krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Johan Borgos!

Jeg har fått din forespørsel til Stor-Elvdal kommune vedr. August Sætre, men her ser det ut til at du har fått en mengde opplysninger. Så da er vel gåten løst?

 

Vennlig hilsen

Ola Klefsås

(Deltaker på seminar for bygdebokforfattere i Vågå en gang i tida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist, Ola: Mye vann har nådd havet og mange hår er blitt grå siden den gang.😉

De to avisutklippene fra Bjarne Rosenstrøm er svært nyttige, men jeg har fortsatt spørsmål på lager. Planen min er å skrive en artikkel for den lokale årboka samt å skape interesse for altertavla Sætre malte i Øksnes (den står nå i en mørk krok i kirka). Derfor bruker jeg mitt gamle knep: Skrive til heimkommunen og spørre om det finnes informasjon der. I folketellinga fra 1900 bor han hos broren, Johannes Sætre, som var distriktslege i Øksnes. Folketellinga kaller August S. "dekorasjonsmaler", det har nok bidratt til at altertavla hans er blitt for lavt vurdert - et "smøreri". De to avisartiklene tegner et annet bilde av han som kunstner, da er det god grunn for å rette opp omdømmet hans,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første utvandringa til August Anderssen Sætre må ha skjedd like etter 1900 (det året han malte altertavla på Øksnes) . 30. september 1903 gifta han seg med Marie Øgle i USA. De fikk første barnet i Norge i oktober 1904 og det neste i USA i februar 1908. Klarer noe å finne i hvert fall den første utvandringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre litt mer: August Sætre gifta seg i september 1903 med Marie Haakensdtr Øgle fra Åmot. Reiste hun samtidig med han over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I am August Satre’s great grandchild.  I can’t speak Norwegian but maybe you know some English?  
 

 August moved to the U.S., married Marie O., and they had two daughters.   He was a monument designer in Brooklyn.  He and Marie returned to Norway in the early 1950’s and Marie passed away there.   August returned to the U.S. and lived another decade with his grandchildren.  He continued to paint and his family cherishes his paintings.   We would love to see a color copy of his painting in the church at Stor Elvdal as we only have a black and white photo.    He passed away in 1966.   He was loved and respected by his family.
 

I know that one of his nieces in Oslo had some of his paintings years ago.  I wonder if the one that turned up was part of her collection.

 

Sincerely,

Jessica

 

 

Endret av Jessica
Simplifying
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, Jessica! (English is no problem)

 

Thank you for new details about August and his life and works. I didn't know he was a monument designer, too - he certainlys must have been a very talented man. I'm a retired Norwegian historian, born on a little island in Vesterålen (north of the Lofoten Islands). August made an altar peinting for the local church (Øksnes church) in 1900 or 1901, it is still standing there. I'll try to get a photo of it for you. I also have a photo of a painting he made in 1894.

 

I think using an e-mail is more convenient for sending pictures. My e-mail address is jb@nndata.no.

 

Kindly,

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.