Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kart - oppmålingsforretning.


Nils Aage Hafsal
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan tyde det som står på vedlagte kart. Dette er altså en kartforretning gjort av Christopher Hammer. Det er noen sider tekst ved dette, men det tror jeg ingen har tid til å tyde. Hadde satt stor pris på å få litt mer informasjon! Jeg vet at dette er angående et sameie (som jeg leser av teksten i midten) for flere gårder. Gårdene Dæli (Dæhlie), Hafsal, Grubhol og Blæstad er ihvertfall gårdene man ser utenfor grensene, hvis det hjelper litt.

 

 

På forhånd takk.

sameie.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biletet er på grensa til å vere for uskarpt til å lese.  

Eg trur, men er litt usikker på, at den eine pila på kompassrosa peikar mot nord;

og at det på den skrå linja til høgre står "Nord" opp mot det knurva hjørnet, og

truleg "sø(de)r  delvis synleg i bretten nedst. Med den informasjonen har vi tjuvtrikset med å sjå på dagens kart....

 

Over dei innteikna teigane, frå øvst til venstre mot høgre trur eg det stå

"af Gaarden Nye-huus Ejendom.", så "Af gaarden Næshaugens ", "Gaarden Myrs Eje - en dom", "Gaarden Blystads Ejendom"

Så kjem noko som truleg viser tunet på Dæli, med "Dæhlie" over og "Af gaarden Dæhlis Ej-  en - dom". under og mot høgre, før

"Af gaarden Hafsahls Ejen-dom", Eit tun (4 hus) er avmerka med "Hafsal" over. Lengst til høgre "Af gaarden Tomtens Ejendom."

Så nedover til høgre for teigane: "gaarden Alstads Eiendom"

Til venstre for teigane: "Af gaarden Bill(?)stads Ejen - dom", med husklynge og "...stad"

Under: "Helstads Ejendom", "Af gaarden Grubhols Ej - - En - - Dom", med husklynge og eit namn (kanskje"Grubhol"?)

 

Inne i den største teigen: "DÆH - - LIE - - SAM - - EJE"

Teksten inne i dei mindre teigane er overstroken og vanskeleg å lese  eit betre bilete ville kanskje hjelpe)

I den øvste trur eg det står "Indhedning af ...Eje .. Dæhlie Lit. A"   ("Lit."= "litra" = bokstav, "Litra A" er noko merka med bokstav A)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig snilt av deg å gjøre dette! Tusen takk. Jeg har et bedre bilde, men vet ikke helt hvordan jeg får delt det. Dette er ikke noe skannet, bare noe jeg tok bilde av hos riksarkivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.