Gå til innhold
Arkivverket

Transkribering av AMF - Ancestry, MyHeritage og FamilySearch


Trond Torstensen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg finner mye feil i transkribering og går derfor alltid inn i originalkilden. Men hvordan kan vi få rettet opp feil? Er det et sted vi kan "melde" feil?

 

Jeg ser f.eks i transkriberingen av kirkebok nr. 2 Paulus prestekontor i Kristiania, for Hans Johansen https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000004747587.  Siden jeg vet at hans hustru var Karoline Gudmundsdatter fra Eidsvoll måtte jeg sjekke original kirkebok: https://media.digitalarkivet.no/view/5418/59 . Da ser jeg at bruden fra nr 48 under transkribering er koblet til brudgommen i nr. 47.

 

Det er også endel feil knyttet til stedsnavn og jeg mistenker at deres manglende stedskunnskap er bakgrunnen for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg bestemmer meg om jeg skal bidra i dette arbeidet, ønsker jeg å få vite om AMF vil få tilgang til korrekturene. Jeg ønsker nemlig ikke å bidra til å gi hverken A elle M gratis opplysninger som de kan selge videre i dyre abonnementer.

Kvalitetsøkning er helt nødvendig, etter å ha sett en del av de grove transkriberingsfeilene som er gjort. Men...altså ikke om jeg skal gjøre dette for at de skal tjene enda mer penger på slektsforskerne. Det er ille nok som det er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å bifalle ditt syn på A og M, men synes det er viktig at Digitalarkivet er så korrekt som mulig. Jeg benytter A og M sporadisk for å gi meg noen tips og hint, men sjekker alltid originalkildene før jeg godtar det som står. Det gjør jeg forøvrig med alle transkriberte poster, A og M eller andre oversettere.

 

Hjelpen fra A og M til transkribering er jo positiv, men det ser ut som om kvalitetssikringen ikke er ivaretatt. Alle kan blingse i kildebøkene, men derfor er det viktig med kval. sikringen. Hvordan avtalen mellom A og M og Arkivverket håndteres overlater jeg til Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Trond Torstensen skrev:

Jeg har ingen problemer med å bifalle ditt syn på A og M, men synes det er viktig at Digitalarkivet er så korrekt som mulig. Jeg benytter A og M sporadisk for å gi meg noen tips og hint, men sjekker alltid originalkildene før jeg godtar det som står. Det gjør jeg forøvrig med alle transkriberte poster, A og M eller andre oversettere.

 

Hjelpen fra A og M til transkribering er jo positiv, men det ser ut som om kvalitetssikringen ikke er ivaretatt. Alle kan blingse i kildebøkene, men derfor er det viktig med kval. sikringen. Hvordan avtalen mellom A og M og Arkivverket håndteres overlater jeg til Arkivverket.

Jeg er helt klart enig i at det er viktig at DA er så korrekt som mulig. En god del person- og stedsnavn er så vanskeliggjorte at de ikke lenger er søkbare med sannsynlige søkeord. At kvalitetssikring ikke er gjort er slik som jeg ser det DA sitt ansvar.

 

Når transkriberingen gjøres i India er det kanskje ikke så rart at det blir "rare" navn på personer og steder, men de burde kunne lese bokstaver der også. I flere debatter har det kategorisk blitt hevdet at AMF-kameratene har gjort dette for å kunne tjene penger på det, og hvorfor skal de ikke det? Det er derfor disse firmaene finnes.

 

Jeg ønsker kun å være sikker på at ikke jeg bidrar til å legge enda flere penger i hendene på dem. Så skal det sies her at jeg bruker Ancestry selv, men de norske kildene har jeg ikke behov for derfra. De får jeg her på DA. Bortsett fra at de nå i større grad er dårlig søkbare selvsagt. Det er originalkildene som er flittigst i bruk hos meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Nedrud skrev:

Bortsett fra at de nå i større grad er dårlig søkbare selvsagt.

 

Medan dei tidlegare ikkje var søkbare i det heile. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Medan dei tidlegare ikkje var søkbare i det heile. 😉

Du har rett i det, Torbjørn. Men det betyr ikke at vi skal slå oss til ro med kvalitetsmessig elendig arbeid 🙂

Det finnes heldigvis noen som verdsetter kvalitetsarbeid enda.

Jeg føler at DA har gitt bort mye her og fått relativt lite igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.