Gå til innhold
Arkivverket

Korrektur meldinger av AMF-materialet


Sigrid Strompdal
 Del

Recommended Posts

Hvordan skal vi sende korrekturmeldinger av AMF-materialet? Jeg prøvde og fikk beskjed om at jeg måtte logge meg inn selv om jeg var innlogget. Jeg fikk opp en QR-kode, men den kan jeg ikke bruke da jeg ikke har slik telefon. Hvordan gjør jeg det da?

Sigrid Strompdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får ikkje opp spørsmål om innlogging når eg skal leggje inn AMF-korrektur.

 

Er du sikker på at du er innlogga? Dvs. ser du namnet ditt oppe til høgre?

 

Screenshot_2020-11-14-15-40-19.thumb.png.292820d45b4b29f87ed8781672691816.png

 

Kan det evt. hjelpe å prøve ein alternativ nettlesar eller dings/pc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Vi har startet en dugnad med å korrekturlese AMF-databasene.

Ler mer om dette her

https://www.digitalarkivet.no/content/811/korrektur-av-transkriberte-kirkebøker

 

Kanskje du kunne tenke deg å korrekturlese en hel liste istedenfor å melde inn feil "rundt omkring"?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterlysning av svar på Rune Nedruds innlegg om korrekturer blir videresendt til AMF.

 

Svar er kommet:

 

Endret av Elin Galtung Lihaug
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ser når jeg har sendt inn et par korrekturmeldinger (Både til AMF og til annet) at det får en ID, løper disse ID-numrene fortløpende? Isåfall er det i løpet av de siste 5 dagene sendt inn ca. 1200 korrekturmeldinger på 5 dager, dvs ca. 240 korrekturmeldinger per dag. Har DA ressurser til å se på alle disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jo ikke jeg i arkivverket, men siden jeg for tiden korrekturleser AMF-filene for Romedal på Hedmarken, tror jeg at jeg tillater meg å svare allikevel. Det jeg erfarer for Romedal, er at mengden av feil og misforståelser er såpass stor at korrigering av enkeltstående feil i disse filene blir unødvendig tidkrevende. Jeg regner med at situasjonen er stort sett lik over hele landet. Da er dessverre eneste mulighet til å løfte kvaliteten på disse avskriftene, at noen bidrar med korrekturlesing. Og korrekturlesing er langt mindre tidkrevende enn første gangs registrering. Jeg tenker som så, at registratorene til AMF som temmelig sikkert er ukjent med lokale navnetradisjoner og geografi, faktisk har klart å fått til ganske mye tross alt. Så får vi som er "lokalkjente" sørge for å pynte kaka!

 

mvh

Steinar

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bård Olsen skrev:

Jeg ser når jeg har sendt inn et par korrekturmeldinger (Både til AMF og til annet) at det får en ID, løper disse ID-numrene fortløpende? Isåfall er det i løpet av de siste 5 dagene sendt inn ca. 1200 korrekturmeldinger på 5 dager, dvs ca. 240 korrekturmeldinger per dag. Har DA ressurser til å se på alle disse?

 

Jeg kan ikke svare på den første og tekniske delen av spørsmålet ditt. Det som er helt sikkert er at Digitalarkivet ikke har ressurser til å se på alle korrekturmeldingene som kommer i overskuelig fremtid. Det aller beste er derfor som @Steinar Vasaasen skriver - at flest mulig tar på seg å korrekturlese en eller flere filer (døpte, viede eller begravede) fra en kirkebok AMF har levert.  Det er flere som er i gang med å korrekturlese allerede, men det er god plass til mange flere! 🙂  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva vil skje med alle desse korrekturmeldingane, og har det i det heile tatt noko hensikt å halde AMF-databasane opne for korrekturmeldingar før databasane er korrekturlesne?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.12.2020 den 14.09, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kva vil skje med alle desse korrekturmeldingane, og har det i det heile tatt noko hensikt å halde AMF-databasane opne for korrekturmeldingar før databasane er korrekturlesne?

Det er ca 17000 filer med kirkebokslister som AMF har gjort. Vi sperrer av for  nye korrekturmeldinger på filer som sendes til korrektur, til nå er det snakk om ca. 120 filer. Vi kan ikke sperre de andre filene for korrektur, det vil bare fore til at folk begynner å sende det inn via andre kanaler, og da blir det iallfall kaos. Det jeg tipper vi kommer til å gjøre etterhvert er å se på hvilke av disse filene som har fått mange korrekturmeldinger, og så spørre om noen vil ta disse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det erfaringane med avslått korrekturfunksjon for FT1910 som gjer seg gjeldande? 😉

 

Dette høyrest jo fornuftig ut, men det er vel slik at det meste av dette materialet er omtrent på same nivå kvalitetsmessig. Ville det ikkje vere lurt å i det minste vise ein plakat som folk får opp før dei får lagt inn korrektur, og som inneheld litt info samt ei oppfordring til å vere med på korrekturdugnad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rapport/korrektur meldingene folk legger inn, kan sees av andre. Helt klart finner du dem ikke vil du ikke få sett det, men en del informasjon som link til den skannede kirkeboken, som mangler mange steder i de jeg har vært borte i vil være til hjelp for en del, spesielt siden mange bare har f eks dåpsdatoen, fødselsdatoen er ikke lagt inn. De stedene jeg holder på med ertranskriberingen  faktisk ganske bra.

 

Hvis jeg hver gang jeg skulle legge inn en kommentar om ting jeg finner skulle få opp en plakat om å være med på korrekturdugnaden ville jeg komme til å droppe å sende inn rapport om de feil jeg finner. En slik masing ville irritere meg for mye.

 

Det er for tiden ikke aktuelt for meg å være med på den dugnaden, men finner jeg feil når jeg holder på med mitt, legger jeg gjerne inn en rapport om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2020 den 1.48, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er det erfaringane med avslått korrekturfunksjon for FT1910 som gjer seg gjeldande? 😉

Nei, 1910-tellingen er ikke skannet og er pakket slik at det ikke er noen praktisk mulighet å behandle korrekturmeldingene, derfor er den sperret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.