Gå til innhold
Arkivverket

Dåp på Espenes i Skiptvet 1746.


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Iflg Bygdeboka for Skiptvet bind 1 side 81 og 82 var Espenes delt i to bruk ca 1734 - etter 1741. Brukerne på den ene delen, Kristen Paulsøn og Kirsti Knutsdatter fikk sitt siste barn i 1741 og jeg kan ikke finne noen av disse navnene i dåpen i 1746. Brukerne på den andre delen (og hele fra 1751) var Tollef Jensøn og Martha Olsdatter.  Såvidt jeg kan se er han ikke nevnt, men hun står da som fadder?

 

Jeg tolker kråketærne slik (... betyr "noe uforståelig): "... til Daapen et Drenge Barn fra Espenes med nafn Arne. Far: Hans (?) Tormosøn(?). Mor: Arbien(??) Tostensdatter(?) ... var Ole Field, Jens Iversøn Eng, Marthe Olsdatter Espenes, Per ... ... Lille ...eng(?) og ... Iversdatter (?) Eng".

 

Håper noen kan hjelpe meg å fylle ut prikkene og/eller korrigere mine tolkninger .

 

https://media.digitalarkivet.no/view/7530/38240/47

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk med sedvanlig usikkerhet:

 

 Den [må skrive det slik for å unngå en h..vetes emoji som muntert automatisk genereres når man skriver bokstaven d + kolon]

9 Octobr var til Daaben et Drenge

Barn fra Espenes ved Nafn Arne

Fad : Hans Tomesen. M. Anbier(?) To-

stensd: Fadere OIe field, Jens Iversen

Eng, Marthe Olsd: f. Espenes, Per

Arnes(?). f lille Sikeng(?) og Jøran Iversd

Eng –

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK - og godt å se at det ikke bare er jeg som sliter med denne håndskriften...

 

Har forresten lurt på om om det er noe slikt som Anbjør(g) denne Anbier/Arbien-damen heter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ein utydeleg skråstrek over det vi les som e (og det kan stå éin til samanskriven med A-en over);

så det kan hende det eigentleg står "Anbiør".

Nokre andre sikre o-ar, t.d. i "Octob[er]" er like samanklemde (t.d. "d 18 Octob" heilt nedst)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK for kommentaren. På disse sidene skriver presten usedvanlig slurvete - på andre sider er det adskillig lettere å forstå mer av hva han skriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.