Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av brev til biskop Erik Pontoppidan til Magistraten i Bergen, 1750


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har mulighet til å hjelpe meg å forstå hva biskop Erik Pontoppidan skriver til Magistraten i Bergen i 1750 i vedlagte brev?

 

mvh Bente Borgen

 

 

Bergens Magistrat Brev fra Pontoppidan 1750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titul til Magistraten!
Førend ieg antræder min forestaaende Visitations Reysse, ønskede ieg gierne, at den Høytærede Magisrat ville behage at Deliberere om den Plads som til Seminarii Fridericiani Bygning effter Hands Maytts. Allernaadigste Ordre skal udviises. Til den Ende falder hermed til de samtlige gode Herrer min tienstlige Begiæring, at De paa næstkommende Løverdag, som bliver den 30te Maj, ville indfinde sig paa det Sted, som de ved foregaaende Deliberation maatte agte beqvem, og da lade mig Pladssen udviisse samt afmaale. I forventning af Deris behagelige Gienssvar forbliver ieg stedsse med megen estime.
Bergen d. 25 Maj 1750. - Titul. Ærbødigste og beredvilligste Tiener E. Pontoppidan

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Else Rustad. 

Dette satt jeg meget pris! 

Takker Iver Ertesvåg. Jeg skriver bok om bygningen fra starten i 1752 med vekt på personene som har hatt tilknytning til huset jeg har vært styrer i  i 30 år. Det er et spennende prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Else B. Rustad skrev:

Titul til Magistraten!
Førend ieg antræder min forestaaende Visitations Reysse, ønskede ieg gierne, at den Høytærede Magistrat ville behage at Deliberere om den Plads som til Seminarii Fridericiani Bygning effter Hands Maytts. Allernaadigste Ordre skal udviises. Til den Ende falder hermed til de samtlige gode Herrer min tienstlige Begiæring, at De paa næstkommende Løverdag, som bliver den 30te Maj, ville indfinde sig paa det Sted, som de ved foregaaende Deliberation maatte agte beqvem, og da lade mig Pladssen udviisse samt afmaale. I forventning af Deris behagelige Gienssvar forbliver ieg stedsse med megen estime.
Bergen d. 25 Maj 1750. - Titul. Ærbødigste og beredvilligste Tiener E. Pontoppidan

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.