Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1891 Karl Andreas Benjaminsen


Olav Rugholm
 Del

Recommended Posts

Hei. 

Folketellingen 1891 Karl Andreas Benjaminsen. 

Linje 10. Han er hjemmeværende sønn

Linje 11. Han er delvis forsørget av faren som er husmann

Linje 12. Sindsvak, døvstum eller Blind, Her er det påført med håndskrift m. j . Er det noen som kan fortelle hva det betyr?  https://media.digitalarkivet.no/view/53135/363 

Mvh Olav Rugholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg trø meget forsiktig.

Det kan se ut som at skriveren i det aktuelle feltet har skrevet «m f.» altså «medfødt». Som svar på de (i våre dager) ganske horrible spørsmålene som kommer etter. 

Men hvilke(n) av de forannevnte ‹skavanker›  stakkars Karl Andreas kan ha hatt fremgår ikke såvidt jeg kan se. For ‹telleren› har ikke gjort det han skulle i følge ‹bruksanvisningen› – understreke det/de relevante ordet/ordene. «Sindsvag, Døvstum, Blind.»

Men som sagt – her lister jeg meg. For i og med at det er så underlig innført, kan det være vel så sannsynlig at de to bokstavene ikke har noen som helst forbindelse med en eventuell ‹skavank›. Dette bare som en betraktning.

 

Mvh

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Her skal jeg trø meget forsiktig.

Det kan se ut som at skriveren i det aktuelle feltet har skrevet «m f.» altså «medfødt». Som svar på de (i våre dager) ganske horrible spørsmålene som kommer etter. 

Men hvilke(n) av de forannevnte ‹skavanker›  stakkars Karl Andreas kan ha hatt fremgår ikke såvidt jeg kan se. For ‹telleren› har ikke gjort det han skulle i følge ‹bruksanvisningen› – understreke det/de relevante ordet/ordene. «Sindsvag, Døvstum, Blind.»

Men som sagt – her lister jeg meg. For i og med at det er så underlig innført, kan det være vel så sannsynlig at de to bokstavene ikke har noen som helst forbindelse med en eventuell ‹skavank›. Dette bare som en betraktning.

 

Mvh

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Even Stormoen.

Dette høres veldig sannsynlig at han hadde en medfødt skavanke. Tror ikke han var sinnssyk, eller blind. Ved folketellingen i 1865 var han som hjelper på gården til faren, sammen med 2 eldre brødre. Han drev også med fiske. I folketellingen 1900 er det eldstebroren hans Mathias som har tatt over foreldregården som tar seg av broren. Er merknad på Carl at han nå er bortsatt av fattig-vesnet. Carl dør ugift i 1906 og da har han tittelen skomaker uten årsak til dødsfall.  Har bilder av han, så han ser verken blind ut eller sinnssyk der han røyker pipe. Er nok trolig at han var døvstum ja. Det var ikke merknad på Carl i 1900, selv om det var felt for døvstum der.

Mvh Olav Rugholm 

Endret av Olav Rugholm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Her skal jeg trø meget forsiktig.

Det kan se ut som at skriveren i det aktuelle feltet har skrevet «m f.» altså «medfødt». Som svar på de (i våre dager) ganske horrible spørsmålene som kommer etter. 

Men hvilke(n) av de forannevnte ‹skavanker›  stakkars Karl Andreas kan ha hatt fremgår ikke såvidt jeg kan se. For ‹telleren› har ikke gjort det han skulle i følge ‹bruksanvisningen› – understreke det/de relevante ordet/ordene. «Sindsvag, Døvstum, Blind.»

Men som sagt – her lister jeg meg. For i og med at det er så underlig innført, kan det være vel så sannsynlig at de to bokstavene ikke har noen som helst forbindelse med en eventuell ‹skavank›. Dette bare som en betraktning.

 

Mvh

 

 

Tusen takk Even Stormoen.

Dette høres veldig sannsynlig at han hadde en medfødt skavanke. Tror ikke han var sinnssyk, eller blind. Ved folketellingen i 1865 var han som hjelper på gården til faren, sammen med 2 eldre brødre. Han drev også med fiske. I folketellingen 1900 er det eldstebroren hans Mathias som har tatt over foreldregården som tar seg av broren. Er merknad på Carl at han nå er bortsatt av fattig-vesnet. Carl dør ugift i 1906 og da har han tittelen skomaker uten årsak til dødsfall.  Har bilder av han, så han ser verken blind ut eller sinnssyk der han røyer pipe. Er nok trolig at han var døvstum ja. Det var ikke merknad på Carl i 1900, selv om det var felt for døvstum der.

Mvh Olav Rugholm 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei alternativ tyding er "m.J" - føya til som tillegg under "Husmand" - altså "med Jord"

Det stemmer med fars "erhverv", s. 360 (tre sider framover).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Ei alternativ tyding er "m.J" - føya til som tillegg under "Husmand" - altså "med Jord"

Det stemmer med fars "erhverv", s. 360 (tre sider framover).

Tusen takk for ditt innspill her. Dette virker mere sannsynlig ettersom "Husmand" er understreket her. 

Mvh Olav Rugholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Transkribert av Jostein Mediaa:

jau, men akkurat dette punktet (nr. 11 "Forsørgers ...") har han ikkje teke med.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.