Gå til innhold
Arkivverket

Tyding fra Botsfengslet


Raymond Holmemo Ronessen
 Del

Recommended Posts

Jeg behøver litt hjelp med å tyde skriften. Jeg har forsøkt meg, men mangler noen ord. Skulle gjerne hatt oversatt starten på side 51 også!

 

https://media.digitalarkivet.no/view/75906/56

 

 

Min oversettelse: 

 

Carl Olai Ingebrigtsen Dalberg (Bjerkvig) 

er efter Literen født 24 April 1863 i Ankenæs Sogn i Ofoten af Forældrene Gaardbruger Ingebrigt Knudsen og Hustru Elen Olsdtr. Confirmeret sammested. Han blev i 7 Aars Alderen bortsat til Frimand(?). Ugift Beralvs (=) Dagarbeider. Hjemhv. Evenæs Prestegjeld.

 

Ved Dom afsagt af den extraordinære Dommer ved Lofotfisket af 2 April 1883 er han for 1st Gangs Tyveri ilagt 5 Dager Fængsel paa Vand og Brød. (Tikrom og ...). Ved Trondhjems Stiftsoverrets Dom af 11 Februar 1884 er han nu for 2den Gangs Tyveri (gevat) ilagt 8 Maaneders Strafarbeide. Underretten, Salten, ilagde samme Straf. Han er tiltalt for Natten til 15 Juni 1883 at have bomet(?) sig Adgang til en Ole Ingebrigtsen Øijord tilhørende Søbad og droters ulovlig at have bemægtiget sig 3 1/2 Kg Kaffe, endel Bly, en Flaske Rum, 2/3 Fl. Brennevin, nogle Kringler og 7 Tolleknive, værdsat til Kr 12,80. Tiltalte har vedgaaet at have ferøvet Tyveriet. Han er paa Tvangsavd. til Districtsfængselet for at afsone den første Dom og fik om Natten intet Nattelogi medens Lensmanden forud havde sigt (?) sig - Sognpr. Han begik da Indbrud ved med Kneet at trykke løs det Band hvori Dørkrampen er antrykt, for at skaffe sig Nattelogi, siger han, og herunder paakom der ham Lyst til at bemægtige sig Kaateren (?), som han tog fra en under Bad i Søbaden, hvis lovsede (?) Deo han optog med en Jernbolt. Den 7 April 1884 indkom han i Fængslet paa 5 Maaneder og 10 Dage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Olai Ingebrigtsen Dalberg (Bjerkvig)

 

er efter Acterne født 24 April 1863 i Ankenes Sogn i Ofoten af forældrene gaardbruger Ingebrigt Knudsen og Hustru Elen Olsdtr. Confirmeret sammesteds. Han blev i 7 aars Alderen bortsat til Fremmede. Ugift. Barnløs. Dagarbeider. Hjemsted: Evenæs Prestegield i Ofoten.

 

Ved Dom af den extraordinære Dommen ved Lofotfisket af 2 April 1883 er han for 1ste Gangs Tyveri ilagt 5 Dagers Fængsel paa Vand og Brød (........)

Ved Throndhjems Stiftsrets Dom af 11 Februar 1884 er han nu sin 2nen Gangs Tyveri (grovt) ilagt 8 Maaneders Strafarbeide. Underretten, Salten, ilagde samme Straf.

 

Han er tiltalt for Natten til 15  Juni 1883 at have banet sig Adgang til en Ole Ingebrigtsen Øijord tilhørende Søbod og derhos (?)  ulovlig at han bemæktigede sig 3 1/2 kg kaffe, endel Bly, en Flaske Rum, 2/3 Fl Brennevin, nogle Kringler og 4 Tollekniver, værdsat til kr 12,80.

Tiltalte har vedgaaet at have forøvet Tyveriet. Han var paa Transport til Districtsfængselet for at afsone den første Dom og fik om Natten intet Nattelogie medens  Lensmanden forud havde sist (?) sig Logie.. Han begik da  Indbrud ved med Knæet at trykke løs det Bord hvori Dørkrampen var anbragt, for at skaffe sig Nattelogie, siger han, og herunder paakom det ham Lyst til at bemæktige sig Kortene (?) som han tog fra en indre Bod i Søboden, hvis laasede Dør han optog med en jernbolt.

 

Den 7 April 1884 indkom han i Fængsel paa 5 Maaneder og 10 Dage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var verre, ja! Men her er i hvert fall begynnelsen: 

 

Foreldrene opholder sig paa sin Gaard Dalberg i Ankenes. 7 Søskende: Edvard John (18 aar), Ole Johan (14 Aar), Ingeborg (13 Aar), Iver Emil (10 Aar), Hans Martin (2 Aar), Johane (20 Aar), Ingeborg Rana (?) (22 aar), hvilke alle er hjemme. Ingen af Slægten straffet. I 7 Aars Alder blev han udsat eller rettere sagt antaget som Barn hos Gaardbruger Johannes Rogardsen (?) i Evenæs, hos hvem  i 3 Aars Tjeneste...

 

Jeg stopper der, det ble for mange huller! Andre skriftlærde får overta.

 

Ser forresten litt lenger ned at han har som jobb i fengselet å " klistre fyrstikkæsker, senere snedker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lenger ned: 

 

Hverken skrevet eller faaet Brev. Intet Besøg.

Reist hjem til Foreldrene. ...........

Sognepresten til Ofoten skriver 1/6 86: Angd. Liv siden sin Løsladelse,

saavidt jeg har kunnet erfare, opført sig vel og ikke gjort nogen Anledning tll nogen Anke.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell

 

Litt pirk på første siden:  . . . Øijord tilhørende Søbod og dertil ulovlig at have bemægtiget . . .

 

 . . . Lyst til at bemægtige sig Kosterne . . .

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kjell Lauritzen skrev:

Aha, han knabbet altså noen koster og ikke noen kort.

 

Savner for øvrig reaksjon fra trådstarter!

 

Koster i betydningen gjenstander. 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjell.

 

Siden det nå tydeligvis (pun intended 😉 ) bare er vi to som ‹knokler› med denne teksten for øyeblikket, prøver jeg meg litt videre på side 2.

For enkelhets (og ‹opphavsrettens›) skyld har jeg satt dine tydinger i kursiv, mine rettinger/formodninger til din tekst i fet tekst.

Og mine famlende forsøk videre i ‹normal›.

Har satt inn linjenummer for oversiktlighet.

Tar som vanlig selvsagt mer enn gjerne i mot rettelser etc. :

 

 

01   Foreldrene opholder sig paa sin Gaard Dalberg i Ankenæs. 7 Søskende: Edvard John (18 aar),

02   Ole Johan (14 Aar), Ingeborg (13 Aar), Iver Emil (10 Aar), Hans Martin (2 Aar), Johane (20 Aar), Ingeborg Anne

03   (22 Aar), hvilke alle er hjemme. Ingen af Slægten straffet. I 7 Aars Alder blev han udsat eller

04   rettere sagt antaget som Barn hos Gaardbruger Johannes Rogardsen (?) i Evenæs, hos ham  i 3 Aar. Tjente

05   2 Aar paa Skegestad(?) i Ankenæs, 1 Aar paa Vertet(?) i Ankenæs. Ellers har han vært hjemme med

06   Vedhugst(?) samt Ien 2 Sommeres tid hver juli paa Bodø. Har altid[aldrig?] vært Fisker. Efter endt Straf

07   rejser han hjem til Dalberg.

08   18/8 84 Acterne udlaante Fogden i Salten. 12/12 84 remitterede.

09   Klistret Fyrstikæsker til 26 April, senere vært Snedker

10   Var i 2den Classe. Uden Tillægskost har han ved Løsladelsen tabt(?) 6-7 Kg. (??)

11   Charakterer ved Indkomst og Løsladelse: 4/3.5 for Læsing, 3/3 for Christendomskundskab

12   og 6/5 for Skriving.

13   Hverken skrevet eller faaet Brev. Intet Besøg. Upaaklageligt godt

14  Forhold.

15   Sognepræsten til Ofoten skriver 1/6 86: Angld har siden

16   sin Løsladelse, saavidt jeg har kunnet erfare, opført sig vel og ikke gjort Anledning til nogen Anke.

17   Statsadvocaten i Nordland, Skagen(?) forlangte Acterne

18   3/5 90. Sendt 12/5 90. 9/6 90 indsat i Throndhjems Strafanstalt paa 1 Aar [minustegn? pluss?]

19   3 Dage, dømt af Nordlands Lagfæstet(?) Lagmandsret under 2 Juni for Overtr.

20   af 19 – 3 (??).

 

Mvh

 

PS: Også får vi jo håpe trådstarter dukker opp etterhvert. 🙂

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Even. Der fikk jeg noen ahaopplevelser (igjen).

 

På siden til venstre er det også skrevet noe på tvers i margen, og jeg leser (med fare for å få kink i nakken):

 

Løsladt 17 September 1884

 

Billet til Fagernæs kr 15,90

Ophold underveis i 5 Dage a 1,20  Kr 6,00

Videre Reise med Baat 1 1/2 Mil kr 1,00             Kr 24,50

Ophold i paavente af Skib i Throndhjem 1/2 Dag kr 0,60

Følge om bord kr 1,00

 

Fik til Beklædning af Fængselet

Hue (kjøbt), Sko

 

Billett til Throndhjem kr 17,58

Underhold ved                      kr  2.50

Extrapenge i Throndhjem kr. 2,00

Throndhjem videre Reise (?)  kr. 24,50

                                          Kr 46,58

Endret av Kjell Lauritzen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har vært avkoblet de siste dagene. 

 

 

Du verden så dyktige dere er, Kjell og Even!

 

Jeg har fått mange aha-opplevelser underveis her nå! Det meste ser ut til å være oppklart (i alle fall mer eller mindre). 

 

En stor takk til dere begge for deres iherdige innsats med å avkode denne omtrent uleselige teksten. 

 

Samtidig er det jo litt gøy å tippe og mene og synse seg fram til de rette ordenen - nesten litt som kryssord!

 

Nå vet jeg hvem jeg skal gå til neste gang jeg har lesevansker. 

 

Igjen -- tusen takk for strålende arbeide!

 

Mvh.

Raymond

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrste parentesen i innlegg 3:

Tikrone og et Uhr

Linje 6 i Evens siste innlegg:

Undtagelse af, at han 2 Sommre har [....] paa Bodø. Han har aldrig været Fisker.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.