Gå til innhold
Arkivverket

NORGE , relationer


Magnus Johansen
 Del

Recommended Posts

IVER KRISTENSEN ( J2a2c)  spørger mig om jeg har Norske Slægts Røtter , det har jeg ,  J2a2c for Borni Monsdatter Øyna , 1748 - 1830  Gaula  SFJ , Norge Kit no : nok N121237 og J2a2c for  Kari Eliasdatter Svidal levede 1680 i Jølster  Kit no : nok 755750  SFJ. Desuden Knut eller Knud Olesen Ellingsgaard i Vestnes Tresfjord i Romsdalen in Norge , ved Àskefjellet passet over fra Tresfjord nok til Vestnes , NORGE. 

Noget også med Steckmest Efternavnet via Bornholm fra Kofoed og Due efternavnene , der går over til nok Bergen i Norge . Og måske Wedeler efternavnet også. Andre også . 

 

Mail : mtjj(at)mail.fo 

Endret av Magnus Johansen
manglede oplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tror imidlertid du misforstår litt. Det du oppgir her er dine treff. Kari Eliasdatter er min eldste kjente ane i rett morslinje, men jeg spurte etter dine aner/røtter på morssiden. Hvor langt tilbake kan du spore din morslinje? Går den til Norge? 

 

Det ser for øvrig ut til at Yfull har opprettet en ny undergren J2a2c2. Jeg er YF71391. 

 

image.png.12a920c6a25512857534fbf568fcf8dc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Ivar Kristensen said:

Takk for svar. Jeg tror imidlertid du misforstår litt. Det du oppgir her er dine treff. Kari Eliasdatter er min eldste kjente ane i rett morslinje, men jeg spurte etter dine aner/røtter på morssiden. Hvor langt tilbake kan du spore din morslinje? Går den til Norge? 

 

Det ser for øvrig ut til at Yfull har opprettet en ny undergren J2a2c2. Jeg er YF71391. 

 

image.png.12a920c6a25512857534fbf568fcf8dc.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Mor er slægtet fra Nordmanden ; Knut eller Knud Olesen Ellingsgaard som er Navnet på deres Norske Gård i Vestnes passet over fra Åskefjellet Tresfjord til Vestnes nok . Ellingsgård hvor Ole Knutsen ( eller Knudsen )  Ellingsgaard var  Gårdmanden  og hans Far . Jeg er DNA relateret til Joen Peter Eidisgaard  den nok tredje Parten af Ellingsgaard på Eidi ( Ejde ) Færøerne , han var nok Faren til Petur Martin Eidisgaard gift med Grønlands kone Talitha Bernhardsdatter eller sen med datter i Grønland der er DNA med mig ,  P.  Høegh. 

Andre er Steckmest Efternavnet der kommer fra Tyskland via Due og Kofoed på Bornholm over til nok Bergen i Norge og Wedeler også i Bergen , plus andre med. 

Endret av Magnus Johansen
manglende oplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Magnus Johansen said:

 

Jeg er på IGENEA AG in Baar in Switzerland (Swiss) på Explorer E32067 KIT NO. Kan også ses på FTDNA.com på #329543 KIT NO. med eget Password. Min Mors - Lineage er :  J2a2c  Ancient tribe : Germanic peoples, Vikings. Region of origin : Northern Europe . 63 % British Isles - 37 % Scandinavia  . 1 % Asian ,  Central and South Asia  og New World : 1 % Central and North America. Min Far derimod er : R-M222 . Ancient Irish . Celts .  Jeg har fået de meste henvendelser fra The National Archives Of Mexico , Garza Formanden , men der har jeg for mange Tekniske problemer , med allting - afstanden er måske (for) stor. 

V/hilsen : Magnus Torstein J. Johansen i Torshavn , Færøerne. 

Endret av Magnus Johansen
manglende oplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Vet du hvem din biologiske mormor er? Vet du hvem som var hennes mor? Det er morslinjen din som er interessant for meg. Kan du kanskje legge den ut i denne tråden? Ikke legg ut opplysninger om nålevende personer. 

 

Borni Monsdatter Øyna er forresten et fjernt treff for oss (Genetic distance 2 med meg). Vi har utvilsomt en felles formor, men det kan være flere tusen år bakover i tid. 

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Ivar Kristensen said:

Hei igjen. Vet du hvem din biologiske mormor er? Vet du hvem hennes mor var? Det er morslinjen din som er interessant for meg. Kan du kanskje legge den ut i denne tråden? Ikke legg ut opplysninger om nålevende personer. 

 

Borni Monsdatter Øyna er forresten et fjernt treff for oss (Genetic distance 2 med meg). Vi har utvilsomt en felles formor, men det kan være flere tusen år bakover i tid. 

Johannes Ellingsgaard 16 jan 1881 til 13 sep. 1954 gift med Caroline Amalie Kruse 25 Jul 1889 til 25 Jan 1963 . Hendes forældre var : Christian Carl Andreas Kruse 1863 til 1949 gift med Johanna Ellingsgaard ukendt dato . Så kommer : Caroline Amalie Andreasen 1844 til 1929 Christians Havn Københavns Amt i Danmark  gift med Jens Jørgen ( Jørgensen ) Kruse  06 jan 1837 Povlskærs Sogn i Område , Rønne på Bornholm DK .  til 1912 Ejde . Om dette ikke er nok , så endelig sig til , så kommer jeg med flere personer i ANE til MORS - linjen. 

 

Hilsen : Magnus i Torshavn , Færøerne.  

Endret av Magnus Johansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Ivar Kristensen said:

Takk! Jeg fant denne profilen på Geni: https://www.geni.com/people/Caroline-Amalie-Ellingsgaard/6000000000401470422 Det er altså din mormor?

Ja, nettop , det er Caroline Amalie Kruse min MOR -Mor i MORS-linjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Ivar Kristensen said:

Ok, takk igjen. Jeg vil bare være sikker på at jeg forstår deg rett. Veldig interessant. 

Næste er så Johanna Ellingsgaard 1862 -1949 Ejde gift med Christian Carl Andreas Kruse . 

Endret av Magnus Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Magnus Johansen said:

Næste er så Johanna Ellingsgaard 1862 -1949 Ejde gift med Christian Carl Andreas Kruse . 

De tredje er så . Anna Margretha Kiebenick 28 Mars 1819  til 1892  i Friedrichstadt , Schleswig- Holstein i Tyskland gift med Chresten Jensen Andreasen 10 Oktober 1815 i Vraaby på Rømø i Danmark til 1858 led Shipswreck mellem Shetland Øerne og Færøerne mente man.   Hendes Forældre var så : Engel Daniel Kiebenick og Wiebke Herzner Bendix 1790 i Norderstapel ( Suderstapel Kloster Archive) registeret i Friedrichstadt Museum Arkiv . Og igen hendes Forældre var : Elsabe Catharina Peters og Jacob Bendix ( Tysk Bendix) 1736 til 1802  der var nok gift flere gange. Elsabe havde disse Forældre : Peter Peters , alias De La Pierre 1656 til 1697 og Elsabe ( Elizabeth Stoning ) datter til John Stoning en Præst i England . Hun står for at være født Gibbon , men på British History Online ser man at det drejer sig om Stoning istede.   Resten er man lidt i tvivl om , hvad stemmer siger BEN NOAH fra Israel Family Trees . Han vil sige at det er Jacob fra Ahaus den næste , men jeg har før været inde på noget med Anne Frank der havde  noget var med vores DNA at gøre og ikke Ahaus Jacob. etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. På Geni går morslinjen fra Caroline Amalie Ellingsgaard tilbake til Magga Heinesdatter, f. 1753. Men dette er altså feil? I Store Norske Leksikons artikkel om Færøyene står det følgende under Folk og samfunn: "Færøyenes befolkning er overveiende av norsk avstamning (noen av keltisk), og er etterkommere av norske nybyggere på 800-tallet." https://snl.no/Færøyene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå fant jeg Anna Margretha Kiebenick på Geni: https://www.geni.com/people/Anna-Margretha-Kiebenick/6000000000401852388 Men ingen datter Johanna her? En datter Caroline Amalie, f. 1844, som igjen var mor til Christian Carl Andreas Kruse, f. 1863, gift med Johanna Kruse https://www.geni.com/people/Johanna-Kruse/6000000000401712873 

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar Kristensen said:

Hm.. På Geni går morslinjen fra Caroline Amalie Ellingsgaard tilbake til Magga Heinesdatter, f. 1753. Men dette er altså feil? I Store Norske Leksikons artikkel om Færøyene står det følgende under Folk og samfunn: "Færøyenes befolkning er overveiende av norsk avstamning (noen av keltisk), og er etterkommere av norske nybyggere på 800-tallet." https://snl.no/Færøyene 

På Mor - Mors Linjen Caroline Amalie Kruse er mere fra Kruse folkene og ikke nok Magga Heinedatter født 1753 . Ja, det er nok fejl .   Johanna fandt du ikke siger du - Jeg må spørge først hvem Johanna . Johanna Ellingsgaard Kruse eller Johanna Kiebenick  , du mener med. Ellers er  ( den mere ) hvad vores DNA siger og ikke hvad Norsk Leksikon mener om Færingerne.   Men jeg er lidt bange for at nogen har blandet Magga Heinedatter op i Slægten i forbindelse med et Barn af en Dansk Kronprins der skulle eje det sammen med en pige i Tjørnevik på Færøerne , men som for alt i Verden holdes hemmeligt. Derfor er man muligvis gået fejl med Slægtsskabet måske med vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Ivar Kristensen said:

Ok, nå fant jeg Anna Margretha Kiebenick på Geni: https://www.geni.com/people/Anna-Margretha-Kiebenick/6000000000401852388 Men ingen datter Johanna her? 

Mener du : Johanna Ellingsgaard ( Kruse ) eller Johanna Kiebenick . ?   Ellers mangler nok at komme med oplysning om Caroline Amalie Ellingsgaard Kruse gift me Johannes , at hun havde et Søskende barn med samme navn gift med Oliver Øster , i Ejde. Vores Caroline nævndte nogle også for Caroline ( Malla). 

Endret av Magnus Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod det slik at Johanna Ellingsgaard skulle være datter av Anna Margretha Kiebenick. Men jeg har visst misforstått, og nå ser jeg på deres alder at det ikke kan være slik. Dette var veldig forvirrende. 

 

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Ivar Kristensen said:

Jeg forstod det slik at Johanna Ellingsgaard skulle være datter av Anna Margretha Kiebenick. Har jeg misforstått? 

Johanna Ellingsgaard Kruse gift med Christian Carl Andreas Kruse er ikke datter til Anna Margretha Kiebenick , men der er noget dys dys med hvor hun kom fra på Ejde vejne det barn med en Kronprins i Tjørnevik , hun skal muligvis være stammet fra (også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ivar Kristensen said:

Ja, det mener jeg er mere okay. Hendes Mor var : Anna - Catrine - Susanne Olesdatter nok.   Men det manrér kommer mere under min Ven  Svenning av Lofti og Familjen deres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Ivar Kristensen said:

 

Jeg forstår ikke alt du skriver. Du mener kanskje manér? https://naob.no/ordbok/maner_1 

Svenning av Lofti er søn til Susanne av Lofti og Sigmund  ( Poulsen ) hun også kaldte for av Lofti , de havde nok Olesen før fra Anna - Catrine - Susanne . Det (manér ) det mener jeg med tilhører Svennings Familje fra Ejde og ikke jeg som så.    ( eller bedre - jeg ville helst ikke komme i kluder med Svenning av Lofti  , angående en mulig fælles slægts interesse . 

 

Ellers kan jeg lige kommentere Efter - navnet : av Lofti . Det kommer af den Østere parten af det nuværende Museumet på Ejde de nævner for : Låtra-røg-stuen på  Færøsk Látraroksstovan . av Lofti er endnu privat , imends den Vestere parten er nu Museumet på Ejde.  Låtre er det samme som enslags  Sælfangst hvor Sælerne holder til . Når der manglede Mad gik de på Sælfangst , derfor navnet , Låtre - røg - stuen.  av Lofti er noget andet betydning. 

Endret av Magnus Johansen
komment.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Ivar Kristensen said:

Ok Magnus. Jeg tror vi med rimelig sikkerhet kan si at vår felles stammor levde før ca. 1650. Kanskje du bør sende inn ditt mtDNA til Yfull? Se nede på siden her: https://www.yfull.com 

Kan du lige fortælle mig hvad Yfull er for noget . Er det en Norsk Web eller udenlands. ? Jeg er ikke så kendt med Norske anliggender , der imellem Genealogical Research /både med og uden / DNA. 

Nej, det bliver nok  det , at jeg har nok med at explore muligheden på IGENEA AG in Baar in Switerland der har den største DNA data Basen i hele Europa. Inclusive the JEWS også.  Men jeg er ikke DNA expert så må få hjælp med det . Resultatet er kommet fra Sweitz om min MORS - LINEAGE som sagt og hun er TYSK / og VIKINGS ane. Mens Far er af Ældgammel Irsk Slægt . R-M222. 

Endret av Magnus Johansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et selskap som spesialiserer seg på kartlegging og tolkning av Y-DNA (farslinje) og mtDNA (morslinje). Når du har testet med FTDNA kan du laste ned en FASTA-fil, og denne kan du sende til inn til Yfull for analyse. Det står en del på Yfulls nettside. Du kan jo se på det og vurdere om det er noe du kan være interessert i. Du er sikkert, som meg, på denne nye undergrenen J2a2c2 (se ovenfor), men det kan også hende at vi danner en ny gren under denne igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.