Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr mekekjører


Hartvig NIssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Elevene mine jobber med en oppgave om emigranter som dro til Amerika, hvor de bruker emigrantprotokoller. Her er det kommet opp et spørsmål om hva en mekekjører er. Det er oppgitt under yrke eller stilling. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ikkje til uttrykket, mitt beste forslag er at det er skrivefeil for melkekjører. Om andre veit betre, må dei gjerne rette meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

Eg kjenner ikkje til uttrykket, mitt beste forslag er at det er skrivefeil for melkekjører. Om andre veit betre, må dei gjerne rette meg!

Tenkte det samme. Jeg søkte på det og da kom det opp flere ulike steder, f.eks i folketellinger. Mulig det har vært skrivefeil flere steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hartvig NIssen skrev:

Hei!

Elevene mine jobber med en oppgave om emigranter som dro til Amerika, hvor de bruker emigrantprotokoller. Her er det kommet opp et spørsmål om hva en mekekjører er. Det er oppgitt under yrke eller stilling. Er det noen som vet?

(eg er ikkje Arkivverket, men lell:)  er det avskrift eller original du ser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et søk på digitalarkivet gir 7 treff på "mekekjører"

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=mekekjører

 

Søket ditt ga 7 treff som inneholder alle søkebegrepene
  • 1
 
               
Carl Frimann (mann) 1865 Sverige hf g Mekekjører Kristiania kjøpstad: Rusløkveien 60 1900-12-03   Folketelling 1900 for 0301 Kristiania kjøpstad
Hinrik Thorvald Andreass. (mann)     ug mekekjører Nitedalen 1902-04-07   Emigranter over Kristiania 1871-1930, redigert utgave
Ivar Ruud (mann) 1915-11-15 Oslo Mekekjører Grønland 4 1938-11-12 brudgom Ministerialbok for Vaterland prestegjeld 1922-1944 (0301M25)
Jakob Gulbrandsen (mann) 1863 Sørum Ak Hf g Mekekjører!! Husmand Nitedals: Bjørnholt 1900-12-03   Folketelling 1900 for 0233 Nittedal herred
Hans Lund (mann) 1873 Eidsberg hf g Mekekjører Kristiania kjøpstad: Deichmanns Gade 10 1900-12-03   Folketelling 1900 for 0301 Kristiania kjøpstad
Johan Ludvig Jonass. (Johns.) (mann)     ug mekekjører Kristiania 1905-05-04   Emigranter over Oslo 1867-1930
Johan Ludvig Jonass. (Johns.) (mann)     ug mekekjører Kristiania 1905-05-04   Emigranter over Kristiania 1871-1930, redigert utgave
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapt google-søk gir kun tre treff, alle tre fra digitaliserte folketellinger. Jeg sjekket kjapt det først treffet mot den orginale folketellinga, og det står faktsik "Mekekjører" i den. Men jeg tror allikevel det er en feilskrift for "Melkekjører".

 

Så da kan elevene dine lære litt om kildetolkning og kildekritikk i samme slengen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Her er det vel melk de menes.

 

Her er et godt eksempel på feil skriving:

001 Nils Nilsen 

H.nr:
01
Alder/født:
1841
Fødested:
Alværsund S. Bergenh.
Bostatus:
-
 
Yrke:
Arbeidsmand ved Næsfossen Korn Møkkebrug og Husmand uden %med% Jord.
 
Nessfossen var et møllebruk, nedlagt på 1950 tallet. Så møkkebrug er vel litt feil.
Artig når man vet at her er det "Prentefanden" som har vært innom.

mvh Ottar
 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.