Gå til innhold
Arkivverket

Farsskapssak, 1915


Tonje Ringkjøb Seljenes
 Del

Recommended Posts

Hei.
Mitt navn er Tonje Ringkjøb Seljenes, og jeg er født den 22.03.1994. Jeg driver med slektsforskning, og jobber med å finne ut hvem min oldefar kan ha vært. Min mormor er født den 17.05.1915, i følge fødselsregistreringen, på Årstad i Bergen. Moren het Annette (Agnethe) Kristiane Arentzberg, og var født 1.1.1885 i Mo i Rana.
 
Annette var juridisk sett enda gift med Albert Andreas Bech Arentzberg, men scanning av skilsmissen tyder på at det ikke er han som er faren. De skal angivelig ha gått fra hverandre i 1909 da datteren Mary var 3 år gammel, ifølge Mary sine etterkommere.  Det jeg vet er at Agnethe på denne tiden jobbet på Hurtigruten som dampskippike, i alle fall skal hun ha gjort det i de periodene hun var lengre vekke. Vi mangler adresse på henne fra 1913-1918 så det kan jo stemme. 

I følge dåpsmeldingen var foreldrene hun vokste opp med hennes adoptivforeldre, de het Ingvald Martin Ringkjøb han var født 13.12.1877 og Kristine Ringkjøb f. Olsen født 19.09.1872.  Det kommer tydelig frem at  dette var hennes adoptivforeldre. Men det fins i følge fylkesmannen ingen juridiske papirer hos de på gjennomført adopsjon. Det utelukker ikke nødvendigvis en adopsjon, men i alle fall en offentlig kjent adopsjon. Vi tenker derfor at hun kan ha vært et pleiebarn/fosterbarn. Så langt har vi ikke funnet spor av dette, men det er usikkert om jeg har leitet med fram til de riktige kildene. 
 
Vi lurer nå på om det noen gang ble iverksatt en farskapssak rundt henne. Hun ble angivelig født på Årstad i Bergen, men levde fra 19.02.1916 og frem til årsskiftet 1921 i Odda. Men hvor hun var vært fra fødsel og til dette har vi ingen informasjon om, men vi ønsker veldig gjerne informasjon - og tar med glede imot tips til hvor vi kan lete. 
 
Mvh
Tonje Ringkjøb Seljenes
 
Aktuelle linker jeg har kontroll på:
Født:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.