Gå til innhold
Arkivverket

Peder Halstensen og Dorthe Olsdatter Kletten, Inderøy


Else-A. J. Lillefuhr
 Del

Recommended Posts

Disse har jeg funnet her https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2016042908054?page=509

Det er alt jeg har klart å finne om denne familien.

Deres datter Berit Pedersdatter, er født 1754 https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070926660502.jpg

Berit gifter seg med Hans Andersen i 1797 https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070926660600.jpg

Har oversikt over deres datter Pauline, men ikke de andre barna.

Noen som vet hvor jeg kan finne flere opplysninger om Peder og Dorthe sin barn, søsken og foreldre. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først. Er du sikker på at dette er riktig giftemål?  

 

Jeg ser ingen umiddelbar kobling mellom Beret Klettan og Beret Fossum utfra giftemålet.

 

Jeg tenker her blant annet på geografisk på Inderøy. Klettan er på Røra og etternavnet Fossum som Beret brukte ved giftemålet er på Kjerknesvågen. Forlovere er fra nabogårder til Fossum.

 

Det er ei Beret Pedersdatter Fossum som er født 4/11-1757. Hun passer bedre aldersmessig og geografisk for et giftemål i 1797 utenat jeg har sjekket nærmere opp idet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo en del om Daaret sine forelde i siden du har lenke til ovenfor. Peder Halstensen mener jeg er innflytter til Inderøy. Halstein er ikke et typisk Inderøynavn samt jeg kunne ikke se giftemålet deres på Inderøy.

 

Jeg har ikke lenker til skannede originaler, da jeg henter informasjonen ut fra egen avskrift.

 

Barna jeg har notert født på Inder på Peder og Dorte er:

Karen født 17/7-1749

Michel født 8/1-1752

Beret født 15/4-1754

Ranille født 23/3-1757

Jens født 14/9-1761

Marit født 14/9-1761

Rasmus født 12/4-1764

Peder født 12/3-1767

 

I tillegg til barna ovenfor hadde de sønnene Ole født ca 1745 og Halstein født ca 1748. (nevnt i folketellinger) Disse to er ikke nevnt i kirkebøkene blant fødte og det underbygger dermed sammen med manglende giftemåle at de bodde utenfor kommunen til omtrent 1749.

 

Sønnen Ole tok over gåreden som det står skrevet i bygdaboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte hvor du kunne finne mer opplysninger om denne familien.

 

Jeg nevnte folketellinger i forrige innlegg. Inderøy er i den heldige situasjon at det er flere folketellinger fra 1755-1791. Jeg vet ikke helt hvor tilgjengelig disse er på Digitalarkivet. Originalene finnes på statsarkivet i Trondheim. Jeg fikk de mikrofilmet for mange år siden. Det fantes en transkribering av folketellingen i 1755 på det gamle digitalarkivet uten jeg har sjekket om den har blitt med over til dagens digitalarkiv.

 

Folketellingen i 1755 for Inderøy:

image.png.e4196efd0ffd2b23d28c38717e2d084f.png

 

Står her at konen heter Marit, men det er nok en feil for ved dåpen til de 3 yngste barna heter moren Dorte eller varianter av det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde fra folketellingen i1779 på Inderøy. Ser da at sønnen Ole har tatt over gården. Han tok over i 1777 i følge bygdeboken. Peder og Doret lever som inderster/kårfolk på gården.

 

image.png.2bd3a6384899cd040230aa0e9ffd350e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bile fra folketellingen i 1791:

image.png.f05bdb294f67071561e7b60d9b80e4a8.png

 

Ser da at Dordi er enke. Mannen Peder Halstensen døde 15/5-1782. Han var oppgitt til å være 78 år.

 

Alderen på Peder er varierende i kildene som gir et estimert fødselsår mellom 1704 og 1714. Doret er nok født i 1724 eller 1725 bassert på de 3 folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.