Gå til innhold
Arkivverket

MARIA OLSDATTER, ØSTRE TOTEN


Per Arne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne informasjon om Maria Olsdatter gift med Christian Pedersen 7.nov 1808. Se https://www.digitalarkivet.no/kb20070603750081. Christian er født rundt 1769 og han dør 13. mars 1828. De får et barn sammen - Peder Christiansen Kae - født 15. februar 1809. Jeg mangler det meste av informasjon rundt Maria Olsdatter - gifter hun seg pånytt etter ektefellens død ? Det er mange med navnet Maria Olsdatter, men blant de jeg har funnet så er det ingen som jeg kan koble mot Christian Pedersen. Jeg har prøvd å lete i mange forskjellige kilder, men ikke lykkes så langt.. Noen som kan bidra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

 

Ja, denne husmannskontrakten kom jeg tilfeldigvis over for ca ett år siden. Det var ifm at jeg ville finne ut opphavet til Kae-navnet som jeg fant dette, men også en etterfølgende historie dukket opp i ei bok. Oppsigelse av kontrakten...Se vedlagte bilde. Peder Christiansen Kae er min tippoldefar, men jeg sliter med å finne leddene over han.....

 

Mvh

Per Arne

oppsigelse husmannskontrakt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor Maria kom fra, men her er dødsfallet: Husmannsenke Marie Olsdatter Kae under Gihle død 23.2.1861, 86 år gammel (alderen er også tydet til 26 år, begravelsen er ikke i klokkerboka). Hun skal da være født omkring 1775. Her som nr. 39: 

 

Kirkebøker: SAH, Østre Toten prestekontor, Ministerialbok nr. 4, 1857-1865, s. 296 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette skiftet etter Peder Andersen Tangen 23.8. 1826 fant jeg løsningen på hvem Maria Olsdatter var. Her nevnes hun som avdødes søsterdatter og var gift med Christian Kae under garden Gihle: 

Skiftemateriale: SAH, Toten tingrett, J/Jd/L0005: Skifteregistreringsprotokoll - Toten, 1822-1829, s. 230b-231a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Etter opplysningene i skiftet var Maria døpt 17.9. 1775 av foreldre Ole Fårlund og Margrete Andersdatter. Dåpen her (Dom 14 p Trin):

Kirkebøker: SAH, Toten prestekontor, Ministerialbok nr. 6, 1773-1793, s. 65 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Foreldrene giftet seg 19.4. 1773 som ungkar Ole Hansen Sukkestad og pike Margrete Andersdatter Rise, og de hadde disse barna: Siri f. Stabohagen 1774, Maria f. Fårlund 1775, Anders f. Petterud 1777, Hans f. Tømmerhol 1780 og Ole f. Tømmerholstuen 1783. 

 

Margrete Andersdatter Tømmerholstuen ble begravet 3.12.1786, 36 år gammel. Hun var født på Rise og døpt 31.10. 1751.

 

Enkemann Ole Hansen Tømmerholstuen giftet seg igjen 9.10. 1789 med Rønnaug Johansdatter Tømmerholstuen. Ole var i 1801 husmann under Sukkestad, 58 år, og med sin andre kone hadde han barna Margrete 11år, Johannes 8 år, Christian 6 år og Nils 1 år. Ole Hansen Sukkestadstuen ble begravet 15.5. 1803, 60 år gammel. Jeg vet ikke når han var døpt eller hvor han kom fra.

 

Jeg har også opplysninger om ektemannen Christian Pedersen, men hans foreldre har du vel kanskje fra før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Terje Tandsether. Dette var supert å få registrert. Her fikk jeg mye ny informasjon både direkte og indirekte. Når ektemannen til Maria omtales som Christian Kae, så forteller det meg at det var en tilknytning til husmannsplassen Kae mye tidligere enn jeg har kjent med tidligere.  Jfr også omtalen av husmannskontrakten fra 1867 som er referert til tidligere i denne tråden. Min oldefar brukte jo Kae-navnet, men deretter "forsvant" dette etternavnet siden min farfar fikk etternavnet Paulsen (han var jo sønn til Paul Kae).

 

Nå har jeg fått på plass mye rundt Maria Olsdatter. Jeg hadde jo noe mer info på ektefellen, Christian,  men jeg er takknemlig for om du vil dele opplysningene som du måtte ha om Christian Pedersen (Kae). Og skulle du også ha noe info om hvor husmannsplassen Kae lå, så er jeg veldig interessert i dette. Regner med at det er i Skreia-området. Min farfar / oldefar eide en liten eiendom som heter Vandli på Skreia og det stedet er jeg veldig godt kjent med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på kartet over Toten at Ka(e) ligger ca. 2 1/2 km. sør for Skreia sentrum og altså langt unna Gihle (ca. 7 km. i luftlinje), men Kae sies tydelig å være en plass under Gihle. I Norske Gardsbruk fra 1957 er det bilde av Kae, med postadresse Skreia, men samme gardsnummer som Gihle.

 

Den 16. mars 1810 ble det holdt skifte etter avdøde enke Siri Nilsdatter Hveemstajen under Hveem. Hun ble arvet av sine søsken, men det nevnes også arvinger etter hennes før avdøde mann (som ikke navngis, men het Tomas Nilsen). Her er skiftekortet: 

Skiftemateriale: SAH, Toten tingrett, J, 1657-1903, s. 11975 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Og fra protokollen:

Skiftemateriale: SAH, Toten tingrett, J/Ja/L0014: Skifte- og registreringsprotokoll, 1803-1812, s. 308b-309a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Som arvinger etter Tomas Nilsen nevnes blant annet broren Peder Gihlehagen, han var død og hadde barna Nils Pedersen, Thomas Gihleengen, Christian Pedersen (myndig og tilstede) og Marie gift med Hans Bjørnstadstuen.

 

Fra kirkebøkene:

Dragon Peder Nilsen Gihle (f. ca. 1719, bgr. fra Gihlengen 29.1.1805, 86 år)

Gift 13.11.1754 med Berte Nilsdatter østre Hveem ( f. ca. 1720, bgr. fra GiilHagen 20.2.1774, 54 år). Deres barn:

-Nils døpt 1755

-Mari døpt 1757

-Tomas døpt 1760

-Kari døpt 1765, død 1765

-Christian, ikke funnet døpt men konfirmert 1778 som Christian Pedersen Giloughagen, uten alder. Han må være den Kristian Pedersen som var dragon og tjener på Majer i 1801, 38 år og altså født ca. 1763. Han er utvilsomt den Christian Pedersen Gihle som giftet seg i 1808 med Maria Olsdatter.

 

 

Denne familien nevnes under garden Møkenes (seinere kalt østre Nes) i bygdeboka for Eina:

 

Hans Jonsen Fæstad døpt 1718 død 1755, gift 1742 med Siri Olsdatter Møkenes døpt 1717 død 1755. Barn:

-Ole døpt 1743, ant. gift 1773 med Margrete Andersdatter, se Tømmerholstuen, Østre Toten

-Mari (1745-1745)

-Marte døpt 1748

-Kari døpt 1750

-Johannes døpt 1753, ant. gift 1777 med Berte Johansdatter, se Askerudgardstuen, Østre Toten

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Terje Tandsether. Nå har jeg kommet langt i granskingen takket være dine bidrag. 🙂 

 

Jeg må fortelle at jeg har funnet dåpsinfo om Christian Pedersen. Se her:

 

SAH, Toten prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1761-1772, s. 31 https://www.digitalarkivet.no/kb20070603730325

 

Videre har jeg også funnet adressen til eiendommen Kae, som ligger i Rossgutua på Skreia. Henvisningen din til Norske Gardsbruk var til god hjelp, slik at jeg kunne gå videre inn på seeiendom.no.

 

Skulle gjerne ha visst hvem som eide husmannsplassen etter at min tippoldefar ble oppsagt fra husmannskontrakten i 1892, men ser at det kan bli vanskelig. Familien som overtok i 1926 kjøpte garden av Norges Hypotekbank. 

 

Nå har jeg ihvertfall fått avklart mye rundt min fars-slekt fra Toten. 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fant dåpen til Christian. Jeg søkte i de søkbare kirkebøkene for Toten med far Pe* og bosted Gi*. Fikk derfor ingen treff på denne Christian ettersom faren bare står med farsnavn og ikke bosted ved vielsen, trodde derfor at dåpen ikke var innført. Andre søkemåter hadde nok gitt treff.

 

Her er i hvert fall de som bodde på Kae i folketellinga 1900, men det har du vel sett før:

001 Paul Kae - 0024 Kae - 006 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1900 for 0528 Østre Toten herred - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. 🙂 Men det er nok en annen Paul Kae som bor på Kae i 1900. Og dette er litt forvirrende. "Min" Paul Kae er født i 1854 og er registrert bosatt i 1900 på en plass som heter Sansveen. Beboeren på Kae er født i 1852. Så om det er noe slektskap mellom disse to vet jeg ikke. Og i 1910-tellingen finner jeg "min" Paul Kae registrert på Vandlien som er en plass jeg kjenner meget godt. Derfor vil jeg tro at min familie måtte flytte fra Kae ifm oppsigelsen av husmannskontrakten. Men det er litt snodig at det bor en Paul Kae på samme husmannsplass i 1900. Det er vel slike hendinger som gjør slektsforskning både artig og interessant. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.