Gå til innhold
Arkivverket

Forliksklage 1893


Arnulf Garthe
 Del

Recommended Posts

SAK, Holt sorenskriveri, G/Gba/L0025: Pantebok nr. 25, 1891-1894, s. 856-857
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl10411607291432

 

Det gjelder en sak på side 857 midt på siden Forliksklage

 

Sak 1:

Tyding har jeg klart. Men et par spørsmål i denne sammenheng.

Det jeg ikke kan finne etter mye leting er det som er omtalt i 4 avsnitt i saken, som begynner slik:

 

Da jeg er kommet i Kundskaber om at Erik K. Lindstøl skal have kjøbt Ejendommens Skov til Udhugst

og saaledes antagelig har Brugs og Dispentians-retten o.s.v

-----------------

Ærbødigst B. Såstad

 

Det ville vel være naturlig at en slik avtale/kontrakt ville blitt avtalt skriftlig, og når en skal ta ut en odelsstevning 

burde det vel finnes et dokumentert skriv på et slikt, regner med det når saksforberederen til forliksrådet tar med dette.

Har leita i Pantebøker på angjeldende tidspunkt, fra oktober 1893 og flere år bakover men kan ikke finne noe. 

Kan det tenkes at det finnes i andre bøker, er det noen som har erfaring med hvor slikt kan finnes, eller kan finne det for meg.

 

Sak 2:

Det gjelder samme Forliksklage som over. På side 858 midt på siden står det:

 

Da forlig ikke kunde opnaaes blev Sagen efter Bernt Larsens Forlangende, henvist til Retten.

Ole T. Lindstøl              Guttorm T. Røed

 

Det som kommer etter dette er etter hva jeg forstår bare en forkynnelse av forliksraadets konklusjon.

Ble dette tatt videre til retten, kan ikke finne noe, kan noen hjelpe med et svar på dette.

I et skriv er det hevdet at Ole Thorsen Braatane som da var eier av Gaarden Garthe betalte tilbake 2000 kr

til Erik K.Lindstøl, men har aldri funnet noen dokumentasjon på dette.

 

Mvh Arnulf Garthe.

Endret av Arnulf Garthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Arnulf Garthe skrev:

Da jeg er kommet i Kundskaber om at Erik K. Lindstøl skal have kjøbt Ejendommens Skov til Udhugst

og saaledes antagelig har Brugs og Dispentians-retten o.s.v

 

Det står Dispositionsretten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Jeg har stilt to spørsmål i denne lenken her i det første innlegget mitt, men ikke fått noen svar. Er det noen som kan hjelpe meg med dette eller har noen forslag hvor en kan lete, eller om det i det hele tatt kan ligge noe inne på arkivet. Takker om noen kan hjelpe.

Mvh A.G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.