Gå til innhold
Arkivverket

HRD Bømlo, Hans Salomonson f. 1822 i Bremnes Sogn.


Sigmund Steinsbø
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

I fylgje bygdeboka for Bømlo band II, fekk Salomon Jensson Svortland, f. 1795, og kona Anna Hansdtr. Lindøyno, f. 1786 borna a. Beate Kathrine, f. og d. 1821. b. Hans, f. 1822, flytte
til Bergen i 1853
. c. Beate, f. 1825, g. m. Martinus Hjortdal, Bergen, d. Jens, f. 1827, g. Svortland. e. Gunnar, f. 1829, g. Stølo. 

 

Hans, som flytta til Bergen, er det nokon som har opplysningar om han, og om han seinare for til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sigmund Steinsbø skrev:

c. Beate, f. 1825, g. m. Martinus Hjortdal, Bergen,

 

???

Hordaland fylke, Bømlo, Bremnes, Moster, Sveio i Finnås, Ministerialbok nr. A 7 (1850-1862), Viede 1853, Side 212
https://media.digitalarkivet.no/view/8271/206

 

De har to sønner døpt i Domkirken i Bergen, men finner ikke Hans som fadder her:

https://media.digitalarkivet.no/view/8326/52

https://media.digitalarkivet.no/view/8326/74

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigmund, 

Det ser ut for at stort sett alt emigrantmateriale fra gamlearkivet nå er utilgjengelig i det nye. Jeg tok i sin tid kopi av gamlearkivets Emigranter ut fra Bergen med fødested Finnås fra 1881 og utover. Der er det ingen Hans Salomonson der, så han må da i så fall ha emigrert før 1881.

Denne Hans er bror til post-Jensen og sistnevntes sønn Salomon emigrerte i 1881. Han var gift med Synneva Olsdt. Laurhammar, søster til min mormor. Jeg har kontakt med mange av deres etterkommere. Jeg fikk i sin tid et hefte med fullstendig oversikt over Salomon Sortland sine etterkommere i USA, hvis den kan være av interesse for deg.     

 

Hilsen

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til både Grethe, og Bjarne. Jo, det ville vore interessant å fått ein kopi av dette heftet Bjarne. Litt av denne greina har eg, men ikkje alt. Sjølv nedstammer eg frå Gunnar Salomonsen, bror til Hans og her har me mykje stoff. 

 

Bakgrunnen for spørsmålet var at fleire,- både nære og litt fjernare slektningar av meg i denne greina, fekk eit nokså stort dna treff med ei dame i USA. Ein av anane hennar var ein Hans Jenssen. No hadde "Post Jensen" to brødre som emigrerte, Salomon og Hans, og det er denne Hans Jenssen denne dama ættar frå. Det var vel litt tidlig at Hans Salomonsen skulle skriva seg som Hans Jensen i 1853 og utover. Så kor det blei av den Hans Salomonsen som flytta til Bergen i 1853, er framleis eit mysterium..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.