Gå til innhold
Arkivverket

Skogfinner fra onsum i ringsaker


knutmathisen5
 Del

Recommended Posts

Hei jeg trenger hjelp med skifte etter Rasmus Christensen død i 1734 og gift med Berte Pedersdatter på Onsum i Ringsaker. I hovedsak personer og om mulig slektskap, hvis det står. Er så nær med dokumentasjon på at Anders Johansen, skogfinne og første bruker på onsum i Ringsaker som er omtalt i finnemanntallet av 1686 har mange etterkommere. Deriblant meg selv. 

Skiftemateriale: SAH, Hedemarken sorenskriveri, J/Ja/L0008: Skifteprotokoll, 1732-1735, s. 468b-469a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet ble holdt "efter afgangne Rasmus Christensen". Som arvinger nevnes "hans eftterlevende Enche Berte PedersDatter og Deres sammenauflede børn 2de Døttre, Ældste Christine RasmusDatter gift med Christen Rasmussen bægge tilstæde, yngste Datter Siri RasmusDatter gift med Peder Olsen Bruget og begge tilstæde. Paa Enchens Vegne som Laugværge hendes broder Gulbrand Pedersen Undsum?, Lensmanden Niels Lars: Steen tilstæde med 2de Wurderingsmænd Stæffen og Svend Bruget". 

 

Ved skifteutlodningen kalles eldste datters mann for "Christen Rasmussen Undsum".

Endret av Jan H. Trelsgård
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det står feil i skifteprotokollen. At Christine skulle ha vært Christen rasmusen Onsum hele tiden . For jeg har at Christen er gift med Kiersti rasmusdatter. Men finner ikke Christine i noen dokumenter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, knutmathisen5 skrev:

Kan det tenkes at det står feil i skifteprotokollen. At Christine skulle ha vært Christen rasmusen Onsum hele tiden . For jeg har at Christen er gift med Kiersti rasmusdatter. Men finner ikke Christine i noen dokumenter.  

 

Personnavnet Kjersti er en variant av Kristine. Jeg er lite kjent i den delen av landet men det kan vel tenkes at Kjersti er den varianten som har blitt brukt i dagligtale der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Christine Rasmusdatter" i skifteprotokollen er utvilsomt samme dame som "Kirsti/Kjersti Rasmusdatter" som hun kalles i kirkeboka ved barnas dåp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.