Gå til innhold
Arkivverket

Johan Andersen Torp født 1883


Hanne Mette Fløttre
 Del

Recommended Posts

Leter etter Johan Andersen Torp født i 1883, enten i Østfold eller Vestfold. Han fikk et barn - Borghild Antonie født 27.08.1912 med oldemor Hanna Berntsen. I kirkebøkene står det at hun heter Maren Hanna Berntsen - men det stemmer ikke - hun heter kun Hanna. Vi finner Johan i dåpsregistreringen fra Hobøl Østfold i 1912 som viser at han oppholder seg/bor i Vaaler i Sande prestegjeld. Dette er fra ministerialbok, men i klokkerboken står det Vaaler men ikke Sande prestegjeld.

Hanna oppholdt seg på Fegstad gård i Våle Vestfold da hun fødte Borghild, men flyttet til Hobøl og døpte Borghild i Tomter kirke 13.10.1912.

 

Johan fikk en datter til omtrent på samme tid med en annen jente - denne datteren het Romøren til etternavn og skal ha en sønn ved navn Per.

 

Jeg har søkt i alle skannede kirkebøker for både Østfold og Vestfold uten å sikkert finne riktig Johan, jeg antar at Andersen er et patronym og at hans far da het Anders - men Andersen kan også være et slektsnavn. Mange som heter Johan Andersen, men ikke med Torp i tillegg.

 

Jeg kan ikke finne han igjen noe sted i kirkebøkene eller folketellingene. Jeg finner en med samme navn født ca 1850 - det er da ikke ham, og en til Østfold - men denne Johan oppholdt seg i USA mellom 1905 - 1916.

 

Håper at noen kan hjelpe meg å finne riktig Johan :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne Signe Alfhild Andersen født i Borre 1913 med far Johan Andersen, være det andre barnet? Hun blir viet 1934 i Slagen med Endre Romøren nr 6

SAKO, Sem kirkebøker, G/Gb/L0004: Klokkerbok nr. II 4, 1914-1937, s. 167
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051014010970

 

Det ser ikke ut til at kirkebøker for Borre/Nykirke er skannet for dette tidsrommet.

Signe Alfhild og Endre Romøren fikk en sønn Per

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven Hjortland. Begge disse linkene er samme Johan - og jeg har funnet dem på Myheritage - vi har kontaktet nettadministrator/familien og de betviler sterkt at det er samme Johan.

Vår Johan skal i følge sognepresten i Våle - ikke være noe å samle på. Tviler derfor på at han skal ha vært utdannet eller ha et yrke som gårdeier eller murermester.

 

Anne Tonby; dette ser veldig lovende ut - det kan stemme med bosted, alder, etternavn og navn på sønnen :-) Tusen takk, skal sjekke dette ut nærmere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenker - dere vet mer enn meg om hvordan dere finner frem i alt materialet:-) Hvis dette er riktig Johan så stemmer ikke den fødselsdatoen vi har i registreringen fra 1912. Men det stemmer med alt det andre vi vet fra før av - Holmestrand omr, tidspunkt, halvsøster, Romøren og Per.

 

Er det mulig å finne fødselsdato og sted på denne Johan - på enkelt vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borghild var min tante. Kusine Aud spurte meg om jeg kunne finne ut av hvem denne Johan Andersen Torp var før tantes 100 årsdag. Det greidde jeg dessverre ikke, så jeg håper at man finner ut av det nå. Jeg mener at det tidligere er lagt inn forespørsel om dette her på forumet, men jeg finner det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Grete K. Hvidsten skrev:

Jeg mener at det tidligere er lagt inn forespørsel om dette her på forumet, men jeg finner det ikke. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete - ja vi tror vi har funnet riktig Johan nå, alt vi vet om det som skjedde den gangen og hva som har skjedd i årenes løp - passer perfekt med de opplysningene som Anne Tonby og Sven Hjortland har funnet frem for meg - tusen takk til dere for rask og god hjelp.

Jeg skjønner jo at når jeg leter og leter og ikke får treff så må det være noen feil opplysninger jeg tar utgangspunkt i. I dette tilfellet var det årstallet og at det er oppgitt Torp i navnet hans. Hvem som har gitt opplysningene er jo uvisst men Johan kom da fra Tollerød og det kan ha blitt mikset. Det er jo ikke alltid at opplysningene som er oppført i kirkebøkene er helt riktige.

Men alle andre datoer, navn og stedsnavn er riktig så da satser jeg på at vi endelig har funnet riktig Johan - og innlegget fra ifjor er Marianne som har lett etter samme Johan :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.