Gå til innhold
Arkivverket

"Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret)....."


Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Jeg har søkt temmelig mye i Digitalarkivet i løpet av de siste 15-20 år, men har aldri fått denne meldingen før i går:

 

"Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold."

 

Jeg søkte med utgangspunkt i et personnavn av typen: etternavn, trunkert fornavn.  Det ble et par hundre treff. Jeg gjennomgikk listen treff for treff (det er slike søk man gjør når desperasjonen etter å finne den ettersøkte har nådd et høyt nok nivå) . Etter en god del treff kom den siterte meldingen, ikke bare en, men etter hvert ganske mange ganger. Det kunne se ut som om "tettheten" økte utover i listen.

 

Mitt spørsmål er som følger: Hva er begrunnelsen for denne meldingen? Jeg har noen mulige svar selv, men det er bedre om noen som virkelig vet hva dette er, kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Jeg har søkt temmelig mye i Digitalarkivet i løpet av de siste 15-20 år, men har aldri fått denne meldingen før i går:

 

"Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold."

 

Jeg søkte med utgangspunkt i et personnavn av typen: etternavn, trunkert fornavn.  Det ble et par hundre treff. Jeg gjennomgikk listen treff for treff (det er slike søk man gjør når desperasjonen etter å finne den ettersøkte har nådd et høyt nok nivå) . Etter en god del treff kom den siterte meldingen, ikke bare en, men etter hvert ganske mange ganger. Det kunne se ut som om "tettheten" økte utover i listen.

 

Mitt spørsmål er som følger: Hva er begrunnelsen for denne meldingen? Jeg har noen mulige svar selv, men det er bedre om noen som virkelig vet hva dette er, kan svare.

 

På digitalarkivet.no, under "Siste nytt": https://www.digitalarkivet.no/content/844/ny-funksjonalitet-på-digitalarkivet---sperret-materiale

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei forklaring! Dessuten må jeg vel også tolke svaret dithen at offentliggjøringen av folketellingen fra 1920 er i rute? Den er det nok flere enn meg som venter på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært borti dette.

 

Men jeg reagerte veldig negativt på fotografiet. Det gir meg gysninger. Assiosiasjonen kom øyeblikkelig med det kjente "Arbeid machts frei."

Det må da finnes bedre bilder/fotografier enn et fra okkupasjonstiden. Det er jo ikke krigen som er årsaken til at kirkebøkene er sperret.

 

Bare et raskt eks.: Hva med "innkjøring forbudt" skiltet? (med fra årstall- i det hvite feltet?)

 

Håper virkelig at dere vil bytte ut det nåværende fotoet.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje berre FT1920 som er sperra.

https://www.digitalarkivet.no/content/418/sperrede-transkriberinger-av-kirkebøker

 

Krigen/okkupasjonsåra er ein del av historia dei også, og det står ingen ting her om "Arbeit machts frei". Det er viktig at historia ikkje blir gløymt eller at ein tek det for gitt at det vil vere fridom og demokrati i all framtid. Mange av kjeldene frå krigsåra er framleis sperra. Når det er sagt har eg ingen sterke meiningar om kva illustrasjonsbilete som bør/burde veljast.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.