Jump to content
Arkivverket

"Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret)....."

Hans Martin Fagerli

Recommended Posts

Hans Martin Fagerli

Jeg har søkt temmelig mye i Digitalarkivet i løpet av de siste 15-20 år, men har aldri fått denne meldingen før i går:

"Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold."

Jeg søkte med utgangspunkt i et personnavn av typen: etternavn, trunkert fornavn.  Det ble et par hundre treff. Jeg gjennomgikk listen treff for treff (det er slike søk man gjør når desperasjonen etter å finne den ettersøkte har nådd et høyt nok nivå) . Etter en god del treff kom den siterte meldingen, ikke bare en, men etter hvert ganske mange ganger. Det kunne se ut som om "tettheten" økte utover i listen.

Mitt spørsmål er som følger: Hva er begrunnelsen for denne meldingen? Jeg har noen mulige svar selv, men det er bedre om noen som virkelig vet hva dette er, kan svare.

Kristian Hunskaar (Arkivverket)
5 minutter siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Jeg har søkt temmelig mye i Digitalarkivet i løpet av de siste 15-20 år, men har aldri fått denne meldingen før i går:

"Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold."

Jeg søkte med utgangspunkt i et personnavn av typen: etternavn, trunkert fornavn.  Det ble et par hundre treff. Jeg gjennomgikk listen treff for treff (det er slike søk man gjør når desperasjonen etter å finne den ettersøkte har nådd et høyt nok nivå) . Etter en god del treff kom den siterte meldingen, ikke bare en, men etter hvert ganske mange ganger. Det kunne se ut som om "tettheten" økte utover i listen.

Mitt spørsmål er som følger: Hva er begrunnelsen for denne meldingen? Jeg har noen mulige svar selv, men det er bedre om noen som virkelig vet hva dette er, kan svare.

På digitalarkivet.no, under "Siste nytt": https://www.digitalarkivet.no/content/844/ny-funksjonalitet-på-digitalarkivet---sperret-materiale

• Like 2
Hans Martin Fagerli

Grei forklaring! Dessuten må jeg vel også tolke svaret dithen at offentliggjøringen av folketellingen fra 1920 er i rute? Den er det nok flere enn meg som venter på!

Berit Knudsen

Jeg har også vært borti dette.

Men jeg reagerte veldig negativt på fotografiet. Det gir meg gysninger. Assiosiasjonen kom øyeblikkelig med det kjente "Arbeid machts frei."

Det må da finnes bedre bilder/fotografier enn et fra okkupasjonstiden. Det er jo ikke krigen som er årsaken til at kirkebøkene er sperret.

Bare et raskt eks.: Hva med "innkjøring forbudt" skiltet? (med fra årstall- i det hvite feltet?)

Håper virkelig at dere vil bytte ut det nåværende fotoet.

• Like 1
  • Thanks 1
Torbjørn Igelkjøn

Det er ikkje berre FT1920 som er sperra.

https://www.digitalarkivet.no/content/418/sperrede-transkriberinger-av-kirkebøker

Krigen/okkupasjonsåra er ein del av historia dei også, og det står ingen ting her om "Arbeit machts frei". Det er viktig at historia ikkje blir gløymt eller at ein tek det for gitt at det vil vere fridom og demokrati i all framtid. Mange av kjeldene frå krigsåra er framleis sperra. Når det er sagt har eg ingen sterke meiningar om kva illustrasjonsbilete som bør/burde veljast.

Edited by Torbjørn Igelkjøn