Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Hans Andreas Krüger som blir far i 1869


Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Hansine Andrine Krüger er født 4. desember 1869, døpt 26. desember 1869.

Mor er Udna Pedersdtr. Aanderaa (1843-1912) (hennes far Peder Ols. Sørvig).

Oppgitt barnefar en Hans Andreas Krüger.

 

Dåpen i 1869 registrert på unorsk. Og i klokkerboka, Fitjar.


Her er Hansine Andrine konfirmert i 1884.

Her er Udna med ektemannen (g. 1872) og Hansine i 1875.

Her gifter hun seg i 1900, med far oppgitt.

 

Jeg finner ingen passende Hans Andreas, men undres på om Hans Andreas kan være identisk med Hans Arent. Om Udna har fått med seg det fulle navnet i "forbifarten" er jo usikkert?

 

Søster til Hans Arent Kruger, Inger Hansine, bor på Storebø og døper barn i Fitjar sokn i 1868, et i 1866 og flere siden. Ikke unaturlig at den to år yngre Hans Arent har vært forbi, eller er jeg helt på viddene? Og om så - hvem kan faren være?

 

Jeg kjenner til at Hans Arent er gift i Os 1870 med en godt voksen dame, og vel dør i Oslo 1875?

 

Hansine reiser til USA med familien, og har en stor etterslekt etter seg der (Driveness).

 

Tagger deg, @Terje Hatvik, du kjenner jo Krügerne godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden lenkene går til den søkbare versjonen legger jeg inn lenke til klokkerbok ved dåp her. Det står noe etter farens navn som jeg ikke klarer å tyde. Hvis du ikke selv vet hva som står der,  kanskje du kan få hjelp på tydeforumet? 
Her er lenken til dåp i kirkeboken, og til konfirmasjon i kirkeboken.


Har du lett etter faren i Sjørullene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du la inn varige lenker, Inger. ☺️

Det er så frustrerende når man bare legger inn lenker til søkbar versjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi.

Det er ok med søkbare lenker. Men kirkebøker o.l. kan innholde flere opplysniger som (desverre) ikke er tatt med i transkripsjonen.

Derfor ønsker vi som hjelper lenker til kikebøke  o.l.

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Det er så frustrerende når man bare legger inn lenker til søkbar versjon!

Beklager! Men vet du, jeg har vært på forumet her i 20 år, langt mer aktiv på det gamle, ikke så aktiv på ny plattform. Selv med den erfaringen tenkte jeg ikke over at det var lurere å legge inn flere lenker enn de syv jeg gjorde. Det hjalp Inger med på en hyggelig måte. Kommentarer som denne fra deg tror jeg skremmer nye slektsnysgjerrige, og gjør det lite trivelig å være på forumet. 

Endret av Heidi Tofterå Slettemoen
Hadde litt på hjertet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Inger Hohler skrev:

Siden lenkene går til den søkbare versjonen legger jeg inn lenke til klokkerbok ved dåp her. Det står noe etter farens navn som jeg ikke klarer å tyde. 

Der står det jaggu, Skjørsand, Fuse - som er enda en pekepinn til Hans Arent - eller i hvertfall hans familie, som bor nettopp på Skjørsand. Stor takk, Inger!

Og sjørullene er et godt tips. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Inger Hohler skrev:

Siden lenkene går til den søkbare versjonen legger jeg inn lenke til klokkerbok ved dåp her. Det står noe etter farens navn som jeg ikke klarer å tyde.

Det står også at barnefaren er angivet av morfaren, og han hadde gjerne ikke fars andre fornavn 100% korrekt. Usikker på hvordan løse denne, vanskelig å bevise at Hans Arent og Hans Andreas Krüger er en og samme mann i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, Heidi!

 

Jeg har funnet dødsmeldingen til Hans Arnt Krüger i 1875

https://media.digitalarkivet.no/view/25424/7

Denne oppgir enken, fru Anne Krüger, ingen barn. Men det trenger ikke bety noe, det er ikke alltid barn født utenfor ekteskap blir oppgitt.

Men han ble begravet på fattigvesenets regning, kan det ligge noe informasjon i arkivene til fattigvesenet i Oslo?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars! Takk for den, da har vi ihvertfall bevis for at det var samme Hans som døde i Oslo. Pussig at han begraves på fattigvesenets regning, så i en annen kilde for dødsfallet (har den ikke for hånden så tør nesten ikke si det) at han var kontorist, og at det var arbeidsgiveren som meldte ham død. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heidi Tofterå Slettemoen skrev:

Beklager! Men vet du, jeg har vært på forumet her i 20 år, langt mer aktiv på det gamle, ikke så aktiv på ny plattform. Selv med den erfaringen tenkte jeg ikke over at det var lurere å legge inn flere lenker enn de syv jeg gjorde. Det hjalp Inger med på en hyggelig måte. Kommentarer som denne fra deg tror jeg skremmer nye slektsnysgjerrige, og gjør det lite trivelig å være på forumet. 

Jeg har også litt på hjertet. 

De fleste som hjelper her er IKKE ansatt av digitalarkivet.

Det finnes regler for å bruke dette forumet som mange neglisjerer.

Det er frustrende å se at vår komentarer blir  tolket negativt. 

Det er mange frivillige hjelpere som har sluttet p.g.a negative komentarer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leif B. Mathiesen skrev:

Jeg har også litt på hjertet. 

De fleste som hjelper her er IKKE ansatt av digitalarkivet.

Det finnes regler for å bruke dette forumet som mange neglisjerer.

Det er frustrende å se at vår komentarer blir  tolket negativt. 

Det er mange frivillige hjelpere som har sluttet p.g.a negative komentarer. 

Jeg tolket ikke din kommentar som negativ, den var hyggelig og hjelpsom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.