Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tekst i kirkebok + overskriftene på siden


Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å tyde skriften i Ringsaker klokkerbok år 1850, side 73 nr 65.

Fødsel Christian Mathiassen, 23.6.1850. Jeg er ekstra nysjerrig på hva som står i rubrikken helt til høyre hvor det muligens står noe om Leiemaal og henvisning til noe.

 

Ringsaker prestekontor, L/La/L0005: Klokkerbok nr. 5, 1839-1850, s. 73, nr 65

https://media.digitalarkivet.no/view/9080/86438/73

 

I Ministrialboken står det ikke det samme;

Hedmark fylke, Ringsaker prestekontor, K/Ka/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1837-1850, s. 76, nr 65.

https://media.digitalarkivet.no/view/6013/30960/77

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merknaden er den same.

"Hendes 1ste Leiermaal skal også være hans 1ste"  Klokkaren legg til "do" [ditto, altså Leiermaal]

Klokkaren har i tillegg ført inn ei tilvising som må vere til ei anna liste, "No. 129 SR(?)"

Desse tilvisingane står på alle gutar, men ikkje på jentene. Då har det rimelegvis noko med innrullering å gjere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Det så ut som at de hadde barn fra før, noe som kunne ha vært tilfelle grunnet deres alder da de ble foreldre.

Da trenger jeg ikke å lete så hardt etter flere barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Rusten skrev:

Det så ut som at de hadde barn fra før,

Nei, de hadde ikke fellesbarn fra før, hvis henvisningen til 1. leiermål er riktig.

Hvor ser du alderen på foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjenner til hans foreldre veldig godt og vet mye om dem. Var bare usikker på om der var flere barn inne i bildet som jeg ikke har visst om.

Saken er dermed oppklart. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.