Gå til innhold
Arkivverket

Dåp 1. april 1860 i Haltdalen


Jostein Stokke
 Del

Recommended Posts

Det spørs om det ikke er samme barnefar både på barn nr. 6 og 7. Det kan se ut til at det står "Peder Olsen Ydseth og Pige ..."

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Det spørs om det ikke er samme barnefar både på barn nr. 6 og 7. Det kan se ut til at det står "Peder Olsen Ydseth og Pige ..."

I så fall skulle det ikkje vere "1ste leiermaal" i begge tilfella, som det står i merknaden til høgre.

 

Foreldra til barn nr. 7 gifte seg vel ein månad seinare, og er førte med dei same namna.

Anten er far til nr. 6 ført feil, eller så er det éin til med det same namnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

I så fall skulle det ikkje vere "1ste leiermaal" i begge tilfella, som det står i merknaden til høgre.

 

Foreldra til barn nr. 7 gifte seg vel ein månad seinare, og er førte med dei same namna.

Anten er far til nr. 6 ført feil, eller så er det éin til med det same namnet.

 

Det har du helt rett i. I klokkerboka er de fedrene oppført med to forskjellige gårdsnavn: https://www.digitalarkivet.no/kb20070910620344

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Foreldra til barn nr. 7 gifte seg vel ein månad seinare, og er førte med dei same namna.

Anten er far til nr. 6 ført feil, eller så er det éin til med det same namnet.

 

Ja eg lurte også på om det var same fyren.  Og ja eg såg at dette paret gifta seg straks etter.

 

Takk til Ivar S. og Jan H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Jan H. Trelsgård said:

Det har du helt rett i. I klokkerboka er de fedrene oppført med to forskjellige gårdsnavn: https://www.digitalarkivet.no/kb20070910620344

 

Men kva heiter så faren til Mette - er det Qvame?

Mora er Marthe  (Marith) Jørgensdatter Qvamme - hjå meg meir kjend som Gilsetstøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han heter (eller bor på) Ydsætheng. (står skrevet over linjen i MINI) Og lurer på om Marith Jørgensdatter er fra Qvernmo.

Men i Klokkerboken står det jo Qvame på ham.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Even Stormoen said:

Tror han heter (eller bor på) Ydsætheng.

 Vi var vel samde om at presten gjorde ein feil her - og at det er klokkarboka som er korrekt. Men takk - Qvernmo er nok rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jostein Stokke skrev:

 

Men kva heiter så faren til Mette - er det Qvame?

Mora er Marthe  (Marith) Jørgensdatter Qvamme - hjå meg meir kjend som Gilsetstøen.

 

7 timer siden, Even Stormoen skrev:

Men i Klokkerboken står det jo Qvame på ham.

 

Jeg tolker det som "Qvam". Mora er som Even nevner oppført med gårdsnavnet "Qvermo" eller "Qvernmo".

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.