Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1920 - dugnad


Erik.Sand
 Del

Recommended Posts

Publiseringen av den siste folketellingen var en gedigen skuffelse. 1. Det er lite som digitalisert. 2. Personkortene er ikke sortert, verken etter hus eller navn (i hvert fall ikke for Son i Akershus som jeg sjekket). Det blir dermed en lite overkommelig oppgave å lete etter familie selv i liten kommune med vel 500 innbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var virkelig skuffende. Har gått og ventet nå i lange tider. Denne tellingen er for meg dessverre helt verdiløs. Vi får vente til påsken 2021, men det spørs vel om en kommer i havn til den tid også. Ser jo at det ligger et formidabelt stykke arbeid og venter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt sikkert framleis mogeleg å melde seg på dugnaden.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok stille meg bak dette ,men jeg klarer ikke engang å finne ut åssen jeg kan klare å finne de skannede sidene av 1920 tellinga!!...noen som vet? Finner de søkbare men der kommer det jo ikke treff i det hele tatt. Kanskje ikke rette forum å spørre på ,men hva med Oppland fylke. Den står ikke som publisert ,men alt er ferdigtranskrivert....når vil det som er ferdigtranskribert derfra (og fra andre plasser) bli mulig å bla i som skannet materiale selv om det ikke er "publisert"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Erik.Sand skrev:

Publiseringen av den siste folketellingen var en gedigen skuffelse. 1. Det er lite som digitalisert. 2. Personkortene er ikke sortert, verken etter hus eller navn (i hvert fall ikke for Son i Akershus som jeg sjekket). Det blir dermed en lite overkommelig oppgave å lete etter familie selv i liten kommune med vel 500 innbyggere.

Hei

 

Det med sorteringer har vært årsaken til at all transkribering ikke er publisert enda.

Du må lese her 

https://www.digitalarkivet.no/content/862/informasjon-om-folketellingen-1920

 

Når vi legger ut transkriberingen av en folketellingen, så blir bildene sortert slik at de ligger i riktig rekkefølge. Vi kan ikke sortere bildene før transkriberingen legges ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Erik Hov skrev:

Kan nok stille meg bak dette ,men jeg klarer ikke engang å finne ut åssen jeg kan klare å finne de skannede sidene av 1920 tellinga!!...noen som vet? Finner de søkbare men der kommer det jo ikke treff i det hele tatt. Kanskje ikke rette forum å spørre på ,men hva med Oppland fylke. Den står ikke som publisert ,men alt er ferdigtranskrivert....når vil det som er ferdigtranskribert derfra (og fra andre plasser) bli mulig å bla i som skannet materiale selv om det ikke er "publisert"?

https://www.digitalarkivet.no/content/862/informasjon-om-folketellingen-1920

 

Du kan bla i hele folketellingen

https://media.digitalarkivet.no/ft/browse?censuses[]=18&text=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var litt av en nedtur! Jeg var forberedt på at det drøyer noen måneder før søkbar base er klar, men hadde håpet på at personkortene var ordnet etter gnr, bnr og hush.nr slik at det gikk an å lete seg fram til personer ved hjelp av tellekretslistene og husholdningslistene lengst fram i fila. Og så hadde jeg planlagt å transkribere for eget bruk de opplysningene vi hoppet over i "mitt" herred. Det blir ikke så lett når alt ligger usortert. Er det samme rekkefølge på personkortene som da vi transkriberte? Jeg har en kopi av fila jeg sendte inn for et år siden. Får jeg lov til å bruke den så jeg kan lete meg fram til riktig personkort?

 

Med vennlig hilsen

 

Nils Vibe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg den skannede delen av tellinga. Selvsagt ikke sorterte personkort da ,men det kommer vel etterhvert. F.eks Oppland er jo ferdigtranskribert ,så er det noen tidshorisont for når f.eks Snertingdal i Oppland blir "publisert" og personkortene dermed sortert? eller er det bare å vente å se? tar det vanligvis lang tid før ferdigtranskriberte ting blir "publisert"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som klager på at lite er publisert. Hvor mye har dere gjort for å få folketellingen digitalisert? Hvis dere ikke har bidratt, så ti stille og vær glade for at noen har gjort noe og at det kommer etter hvert.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Hei

 

Det med sorteringer har vært årsaken til at all transkribering ikke er publisert enda.

Du må lese her 

https://www.digitalarkivet.no/content/862/informasjon-om-folketellingen-1920

 

Når vi legger ut transkriberingen av en folketellingen, så blir bildene sortert slik at de ligger i riktig rekkefølge. Vi kan ikke sortere bildene før transkriberingen legges ut

 

 

Innebærer denne sorteringen at bildelenker / sidelenker til personkortene vil endres? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite fristende å delta i noen dugnad hvis man må bruke dager på å lete i materialet etter noen få aktuelle personer. Kunne ikke dette vært tilrettelagt bedre med mer detaljert paginering?

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sigrid Strompdal skrev:

Dere som klager på at lite er publisert. Hvor mye har dere gjort for å få folketellingen digitalisert? Hvis dere ikke har bidratt, så ti stille og vær glade for at noen har gjort noe og at det kommer etter hvert.

 


De fleste listene hvor jeg har lokalkunnskap nok til å bidra var allerede reservert av noen som hadde påtatt seg å transkribere... Ingen av de har blitt ferdige.

mvh

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik.Sand skrev:

Det er lite fristende å delta i noen dugnad hvis man må bruke dager på å lete i materialet etter noen få aktuelle personer. Kunne ikke dette vært tilrettelagt bedre med mer detaljert paginering?

 

Personsetlane må transkriberast fyrst for at det skal bli mogeleg å sortere dei rett.

 

https://www.digitalarkivet.no/content/862/informasjon-om-folketellingen-1920

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bård Olsen skrev:


De fleste listene hvor jeg har lokalkunnskap nok til å bidra var allerede reservert av noen som hadde påtatt seg å transkribere... Ingen av de har blitt ferdige.

mvh

Bård

 

Mange av transkripsjonane er eigentleg ferdige, men det står att å få sortert bileta i rett rekkjefølgje. Sjå status nederst på denne sida:

https://www.digitalarkivet.no/content/865/status-for-folketellingen-1920

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Erik Hov skrev:

Kan nok stille meg bak dette ,men jeg klarer ikke engang å finne ut åssen jeg kan klare å finne de skannede sidene av 1920 tellinga!!...noen som vet? Finner de søkbare men der kommer det jo ikke treff i det hele tatt. Kanskje ikke rette forum å spørre på ,men hva med Oppland fylke. Den står ikke som publisert ,men alt er ferdigtranskrivert....når vil det som er ferdigtranskribert derfra (og fra andre plasser) bli mulig å bla i som skannet materiale selv om det ikke er "publisert"?

 

Spesialinngangen for skanna materiale: http://media.digitalarkivet.no

 

Vel folketeljingar, 1920 og kommune.

 

(Det er vel evt. også mogeleg å bruke Finn kilde).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Spesialinngangen for skanna materiale: http://media.digitalarkivet.no

 

Vel folketeljingar, 1920 og kommune.

 

(Det er vel evt. også mogeleg å bruke Finn kilde).

ah, elsker media.digitalarkivet.no siden, langt enklere å finne de scannende kildene man ser etter der enn det er fra forsiden på digitalarkivet 🙂

mvh

Bård

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Liz Günther skrev:

Innebærer denne sorteringen at bildelenker / sidelenker til personkortene vil endres? 

 

Brukslenke for sidevisning vil ikke endre seg. Denne lenker til filnavnet til et skanna bilde, og da vil lenka gå til det samme bildet, uansett om bildet blir omplassert.

 

Derimot må du ikke lagre lenker (URLer) på formen https://media.digitalarkivet.no/view/73654/3817. Denne lenker til bilde nr. 3817 i kilde nr. 73654, og det som er bilde nr. 3817 i dag, er ganske sikkert ikke bilde nr. 3817 etter at bildene har blitt sortert på nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei permanente bildelenkene vil heller ikkje endre seg, alle permanente lenker byggjer på ein id (i dette tilfellet fs10761730716369) som altså ligg fast.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fann tilfeldigvis ei lenke til den søkbare delen av FT-1920 i kveld, men no finn eg den ikkje igjen... Kvifor er ikkje den lenka eller inngangen publisert saman med det andre?

Eg finn alt mogleg anna, dvs. den scanna delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.