Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan tyde om noe taushetsbelagt, gjelder personen man har søkt på - evt framgangsmetode for innsyn


Trasto
 Del

Recommended Posts

Jeg har søkt opp navnet til min bestefar. Jeg får opp 3 synlige blokker med info, som alle tyder på å stemme med den personen jeg har interessert i. Mellom resultat 2 og 4 derimot, som er en folketelling og dødsnotat? Så er den en blokk nummer 3, som bare inneholder denne teksten: "Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold. "

 

Hvordan vet jeg at dette omhandler den personen jeg har søkt opp? Er det garantert med tanke på at det er omringet av relevante resultat? 

Om det er garantert at dette omhandler min bestefar, hvordan går jeg fram for å søke om innsyn, er det noen som har tips om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at man blir nysgjerrig. Men egentlig kan man ikke trekke noen veldig gode konklusjoner i slike tilfeller. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

Du må evt. vente til den aktuelle folketellinga er "frigitt" for å finne ut om det er opplysninger ang. din bestefar. Antar det dreier seg om 1920 tellinga som skal legges ut i løpet av våren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1920-teljinga er det ikkje, sidan denne vart frigitt 1/12 2020.

 

Truleg er det snakk om vigsle eller andre nyare kjelder. Nye reglar gjer at det ikkje skal vere mogeleg å søkje seg fram til levande personar. Difor er døypte sperra frå 1921 (ein antar at levealderen er opp til 100 år), vigde frå 1939 (ein antar at få gifta seg før dei fylte 18) osv. Døde er fritt tilgjengelege. Skanna kjelder har andre klausular.

 

https://www.digitalarkivet.no/content/418/sperrede-transkriberinger-av-kirkebøker

 

Eg minner elles om forumreglane, som m.a. stiller krav om at alle brukarar opptrer med fullt namn som visningsnamn. Visningsnamnet ditt endrar du slik: https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 17.2.2021 den 15.38, Trasto skrev:

noen som har erfaring med dette/råd, eller er det allerede en tapt kamp?

Hei

Du kan nok ikke søke innsyn i dette som ligger under denne teksten. Dette fordi du ikke se noe informasjon om hvilken kilde det er fra osv. Så egentlig vet du ikke hva du skal be om innsyn i.

Det som er planen er at denne teksten vil forsvinne når vi gjør en oppdatering på et senere tidspunkt, slik at man ikke blir "forstyrret" av dette når man jobber med søking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer at det kan vere greit å bli gjort merksam på at det finst informasjon, trass i at ein ikkje får sjå den. Det er betre enn at ein får "0 treff".

 

Dersom desse linjene blir fjerna mistar ein denne mogelegheita. Ei betre løysing ville etter mi meining vere ein avkryssingsboks e.l. der ein kunne hake av for "vis treff i tilgjengelege kjelder"/"vis treff i alle kjelder".

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg tykkjer at det kan vere greit å bli gjort merksam på at det finst informasjon, trass i at ein ikkje får sjå den. Det er betre enn at ein får "0 treff".

 

Dersom desse linjene blir fjerna mistar ein denne mogelegheita. Ei betre løysing ville etter mi meining vere ein avkryssingsboks e.l. der ein kunne hake av for "vis treff i tilgjengelege kjelder"/"vis treff i alle kjelder".

Jeg forstår at man skulle ønske det var mulig å få se at det finnes  et treff. Men dette med at man skulle se at det fantes et treff, men at det var sperret, var hele tiden kun ment midlertidig. Vi fikk dette på plass da vi måtte starte publiseringen av 1920 før 1 desember. 

Nå fungerer det slik at du får vite at det finnes noe der, men du får ikke vite hvilken kilde det er treff i. Av personvern hensyn kan vi ikke viser at det er treff i en bestemt kilde på en person. Dersom man f.eks viser at det er treff i et strafferegister, så har man allerede avslørt sensitiv informasjon. 

Det som kommer til å skje er at man før treff kun på åpne kilder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan vel ikkje vere noko gale i at ein får vite at det finst noko der?

 

Ei heilt anna sak er at det nok kan diskuterast kor nyttig ein slik funksjon er når ein uansett ikkje får vite kva som er kjelda.

 

Vil det forresten bli mogeleg for forskarar, tilsette i Arkivverket osv. å søkje i sperra databasar på bakgrunn av tilgangsrettar?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2021 den 14.58, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Men det kan vel ikkje vere noko gale i at ein får vite at det finst noko der?

 

Ei heilt anna sak er at det nok kan diskuterast kor nyttig ein slik funksjon er når ein uansett ikkje får vite kva som er kjelda.

 

Vil det forresten bli mogeleg for forskarar, tilsette i Arkivverket osv. å søkje i sperra databasar på bakgrunn av tilgangsrettar?

Saksbehandlere i Arkivverket har tilgang til det sperrede transkriberte materialet. Forskere kan søke om innsyn i kilder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.