Gå til innhold
Arkivverket

Rasmus Finsland født 9/7 1874, død 27/2 1945


Håkon
 Del

Recommended Posts

Rasmus Finsland, politikonstabel, døde på Høiveien i Arendal. Hans far hette Rasmus Rasmusen f. 31/8 1851 bosted Ødegaarden, Finsland/Bjelland. Fikk sønnen med Joran Jo(h)nsdr. f.29/5 1845 ifra Finsland DØD? Far til Rasmus (f.31/8 1851) var ungkar Rasmus Olsen, Vallehei, født 31/5 1819? DØD? og var sammen med pige Gunvor Torgjusdatter (Torjusdtr, Torgjesd. Thomasdr!!), født 19/9 1821 DØD? ifra garden Folleraas/Hønemyr.

Foreldrene til Rasmus Olsen var Ole Mortensen født 1784 NÅR? DØD?, bosted Røiseland og Olou Olsdr. født 1784 (eller 1790?).

 

Er det noen som kan være behjelpelige med opplysninger om foreldre, besteforeldre osv. til Ole Mortensen og Olou Olsdr. og om mulig enda lengre tilbake i tid?

 

 

 

Håper på positive tilbakemeldinger!

 

 

Mvh. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her er Rasmus Finsland i Arendal i 1910. Enkemann med to døtre født i Moss. I 1900 var han ugift og bosatt i Moss. Her fødested oppgitt til Kritiansand.

 

 

Dåpen til den eldste datteren - Østfold fylke, Bysoknet i Moss, Klokkerbok nr. I 7 (1901-1912), Fødte og døpte 1902, side 33, Signy Johanne. Kona til Rasmus het Sigrid, f. Knudsen, f. 1876.

 

Vest-Agder fylke, Finsland i Bjelland, Ministerialbok nr. A 3 (1870-1887), Fødte og døpte 1874, side 14, dåpen til Rasmus

 

Har søkt i de transkriberte kirkebøkene for Finsland i DA, men Rasmus og Joran har jeg ikke funnet og heller ikke at sønnen Rasmus ble konfirmert der...

 

Kanskje jeg ikke har søkt riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takker for alle svar!

 

 

Ser at det var en Rasmus Olsen, Vallehei, født 1831 gift med Gunvor Torgjesdatter, født 1821 ifra garden Folleraas. Gården Vallehei lå vel i Valle men finner ingen ved navn Rasmus Olsen eller andre ved navn Olsen der.....Håper noen kan hjelpe med å finne foreldrene til denne Rasmus Olsen, Vallehei om jeg har bommet i begynnelsen.... :D All info. om han mottas med stor takk! Jeg vet heller ikke når hans sønn, Rasmus Rasmusen, født 31/8 1851 Stranden i Oddernæs døde eller hvor...Ble sagt at han forsvant på sjøen og da hadde Joran Jonsdr. eneansvar for Rasmus født 9/7 1874 (død 27/2 1945) noe som må ha vært svært vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur du har bomma - -

Dåpen til Rasmus Rasmussen i 1851 nr 55

Rasmus og mora i FT-1865

 

Ved dåpen står det at faren er Rasmus Olsen fra Valhalla. Det er i Oddernes (nå Kristiansand). Og han er der fortsatt i FT-1865. Han gifta seg i 1854 nr 27

Han var født i Tveit 1827 nr 11. Foreldrene var garver Ole Rasmussen og Tumine Jensdatter Lemsland

Garver Ole Rasmussen (28) flytta til Oddernes i 1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takker så mye for hjelpen! Dette var helt topp! Rasmus Olsen står nå som far busted Vallehei under "konfirmerte i Finsland sokn i Bjelland 1816-69" da sønnen Rasmus født 31/8 1851 Stranden i Oddernæs ble konf. Mor var Gunvor Torjusdtr. bosted Hønnemyr. Forklaringen til bosted Vallehei er vel at Rasmus Olsen, født i Tveit 1827, giftet seg med Johanne Marie Nicolaisen 3/11 1854 og hun var ifra Valle Sogn. Han fikk minst 6 barn med henne...Jeg vet ikke hva som skjedde med Gunvor Torjusdtr......kanskje hun døde 1851-54?

 

Som riktig nevnt flyttet Rasmus og Johanne til Vallhalla (gard 183a) og står der i tellingen for 1865 Oddernes og i 1900 tellingen Tordenskioldsgt. 69, Kristiansand.

 

 

Nok engang takk for all hjelp og jeg finner det særdeles int. å følge mine forfedres vei tilbake i tid :D

 

 

Mvh. Håkon Finsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.