Gå til innhold
Arkivverket

Anders Johansen, døpt Edøy 1840


Charlotte K. Hagen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg sliter litt med å tyde alt som står i denne dåpen. Det er nummer 48 Anders. 

 

Far: Fin (?) Johan Olsen Kl??? fra Størdalen og Kone Kirsten Johnsdtr. https://www.digitalarkivet.no/kb20070913660018

 

Jeg har ikke klart å finne vielsen eller andre barn, men det er et par med samme for-/etternavn i Åfjord på samme tid, men jeg tror ikke det er de samme folkene.

Hva kan "Fin" bety? Jeg vet at Anders giftet seg med Maria Christiansdatter som var av omstreifer-/finneslekt fra "Fieldene i Røros sogn". Kan "Fin" bety at også denne Johan var finne?

 

Er det  noen som vet om det finnes noen kilder som omhandler omstreifere/tatere/tiggere o.l.?

 

Edit: Her er de i 1875: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052390004370

Endret av Charlotte K. Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første bokstaven etter Johan Olsen er en H. Jeg synes det ser ut som Handske.

 

Fin var en eldre betegnelse på samer: https://snl.no/finner_-_samer

 

Om Sør-samiske distrikter: https://no.wikipedia.org/wiki/Sørsamer

 

Det kan også hende Johan kommer fra Sverige.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Finner denne familien omtalt i bygdebok for Mosvik bind 4. s 15. Omtalt under Skavdal, Rydningsplass/Finnheimen

Anders Johnsen Eide f. 1840 i Trondheim
Gift 1784 med Maria Christiansdatter Skavdal f. 1853
Anders var same fra Trondheim, sønn av Johan Olsen. Maria var datter på plassen. De losjerte her hos hennes foreldre som nygifte. Anders var skomaker. 
Maria hadde ved skiftet etter faren f.t sitt hjemsted i Sundsetvik, Mosvik, men var på vandring utover ved sjøkanten. 
Barn: 
1)Johan Konrad f. 1875. Var skomakersvenn i Trondheim i 1900, fik samme år døpt datteren Klara Marie. Hennes mor var gift kone Ingeborg Grandhus f. Olsen, og på Nyåret 1905 fikk han døpt sønnen Birger Ingvald Johan f. 1904. Moren var Ingeborg Johanne Olsen, f. 1873, men da oppgitt som  ugift. 
2) Mina Agnette f. 1889, hjemmedøpt død 1 mnd gammel. 

Står litt om Maria sine foreldre, og besteforeldre i den samme boka. Kan ta bilde å sende over om du ønsker. 

Anders bror, var gift med Marias søter Kjersten Christiansdatter Skavdal f. 1850. Om de står det. 

John Johansen Eide f. 1832 i Trondheim
gift 1874 med Kjerstina Christiansdatter SKavdal f. 1850. 
Barn: 
1) Johan Carelius f., 1875 i Trondheim
2) Anne f. 1877
3) John Oskar f. 1882

Kjerstina var datter på plassen. Hun fikk sønnen Johan Seus f. 1871 med same Nikolai Andersen.  John var same fra Torndheim, sønn av Johan Olsen, og må således ha vært bror av Anders ovenfor. 
På telledagen i 1875 var parete her som tillreisende med sin nyfødte sønn. Ved skifte etter Kjerstinas far Johan Christian Jensen i 1880, var Kjerstina død, men etterlot seg 4 etterlatte barn: 
a) Johan Seus Nekolaisen 16år, bodde på Skavdal
b) Johannes Karelius Jensen 12 år
c) Anne Johnsdatter 10 år
d) John Oskar Johnsen 5 år gammel, alle hos faren på Lademoen i Trondheim.
Formynder for disse barna var faren John Johansen Eide. 

 

Endret av John Kristoffer Haugan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til begge 2. Jeg har i mellom tiden kommet litt videre og funnet at Johan Olsen og Finnenke Kirsten Sophie Johnsdatter giftet seg i Stjørdal i 1835. Han var sønn av Ole Melby og hun var datter av Jon Jonsen og var født på Rørosfjellene i 1801. Foreldrene var Jon Jonsen (1776) og Sigri Jonasdatter (1766). De døper sønnen Jonas i 1804 og da står det et notat fra presten at han har utstedt attest i 1821 pga konfirmasjon i Stjørdal.

 

Hva angår Maria Christiansdatters foreldre og besteforeldre har jeg som vist i vedlagte bilde. Tar gjerne i mot mer info om disse om du har.1915471286_mariachristiansdatter.JPG.01eedc46f8726a42a66142207e3d1d4b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.