Gå til innhold
Arkivverket

Antagelig feil i register til utrykket diplom - Bjug plassert på feil gård...


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Skanna materiale: RA, Riksarkivets diplomsamling, 1572-1581, s. 471 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Brevet er beseglet av "Byvo" (Byulf) Hegthvet [Bjug Høgetveit] sier registeret, men det er nok en misforståelse fordi brevet ellers handler om Vinje i Telemark. Det finnes ikke spor etter noen Bjug på Høgetveit i Vinje, derimot var det en Bjug på Hegtveit i Fyresdal på slutten av 1500-tallet. Han var lensmann og signerte flere brev i denne perioden - så det er nok han som har signert dette brevet, også.

 

Med vennlig hilsen

tom Askerøi

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Denne må dessverre ha gått meg hus forbi i desember 2020.

 

Det er nok ikke til å komme forbi at det kan være enkelte identifiseringsfeil i regestene/sammendragene. Regestene er gjerne utarbeidet diplom for diplom, og da kan man ha gått glipp av sammenhenger som er enkle å se, når man sammenholder flere kilder og eventuelt kilder fra et større område.

 

Arkivverket (Riksarkivet) hadde tidligere en egen seksjon for eldre arkiver, som hadde ansvar for diplomsamlingen og utarbeidelse av regester. Denne seksjonen finnes ikke lenger, men jeg skal gjøre rette vedkommende oppmerksom på saken. Om dette blir en prioritert sak, tør jeg ikke spå noe om. (Retting vil omfatte mer arbeid enn man skulle tro: Det finnes sannsynligvis kopi av regesten/sammendraget flere steder, så det må gjøres rettelse alle disse stedene, eller det må utarbeides ny regest i x antall kopier til erstatning for de gamle. Dernest må ett eksemplar skannes, og det resulterende bildet må erstatte det eksisterende bildet på slik måte at permanente lenker lever videre.)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er et større arbeid. Og ikke så viktig for meg som "kjenner" feilen - men KAN være viktig for andre. Derfor var det "viktig" for meg å gjøre oppmerksom på den slik at den en-eller-annen gang blir korrigert...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.