Gå til innhold
Arkivverket

Iflg bygdeboken for Skiptvet I s348 skal det finnes "et skifte på Skjør i Eidsberg i 1562 på jordegods som hadde tilhørt de sambårne brødrene Sjøfar og Eivind Trulssønner..."


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne ha sett dette skiftet - i hvert fall en "tolkning" av det. Men kan ikke finne det i Digitalarkivet. Finnes det noe annet sted og i så fall hvor?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært flere artikler i Runar som berører dette, og følger du Anitas lenke over og blar tilbake til hefte 1/2008 er skiftet også avbildet i original i en annen aktuell artikkel av Sten Høyendahl. Vi får i disse tekstene en god hjelp til å forstå hvor vi bør kutte grenene i slektstreet vårt før vi farer vill, og jeg tror Stens artikler fortsatt er forskningsstatus i dette spørsmålet.

 

Hilsen fra

Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sten Høyendahl oppgir kildereferansen NRA, dipl. av 16. juni 1562, Skjør i Eidsberg, orig. på papir.

 

Hvordan man setter opp en kildereferanse, er litt smak og behag. En del elementer bør (må) være med, men utover det har man frihet til å tilpasse. Ut fra Høyendals referanse ville jeg tro at diplomet befinner seg i arkivet (samlingen) Riksarkivets diplomsamling, nærmere bestemt i serien RA-diplom papir. Under datoen 16. juni 1562 finner jeg i katalogen imidlertid kun et diplom som skal omtale "Tov Reisjås arvinger", og det er neppe det rette diplomet: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000002216258

 

Et foto av dette diplomet finnes forresten i Digitalarkivet: https://www.digitalarkivet.no/db11219022100289

 

Jeg er derfor i tvil om hvor i Riksarkivet diplomet befinner seg. Høyendahl sier med sin referanse strengt tatt bare at det er et papirdiplom i Riksarkivet, og da er det nok flere aktuelle arkiver/samlinger. Det finnes helt sikkert manuelle registre som gjør at en arkivar kan finne det fram, men jeg klarer altså ikke å identifisere det i arkivkatalogen på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK til Marius Hellerud for henvisningen til det eldre nummeret av Runar. Spennende!

 

og

 

1000 TAKK til Kristian Hunskaar. Nå har jeg fått bilde av originalen, utskift av den både i gammelt og "moderne" språk - og kritisk gjennomgang. Så det er ikke lenger så viktig (for meg) HVOR originalen er. (Men Riksarkivet vil nok gjerne finne den igjen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

1000 TAKK til Kristian Hunskaar. Nå har jeg fått bilde av originalen, utskift av den både i gammelt og "moderne" språk - og kritisk gjennomgang. Så det er ikke lenger så viktig (for meg) HVOR originalen er. (Men Riksarkivet vil nok gjerne finne den igjen?)

 

Jeg har nå fulgt anvisninga fra @Marius Hellerud og fant dermed Høyendahls artikkel i nr. 1/2008 og fotografiet av diplomet. Det viser seg da at kildehenvisningen hans er feil, da originalen ikke er på papir, men på pergament. Foruten at det framgår av fotografiet, skriver Høyendahl selv i første avsnitt at diplomet er skrevet på pergament. Når det står "orig. på papir" i fotnotene i artiklene, er det sikkert bare et uhell.

 

Og da finner jeg også diplomet i katalogen, for da må vi i stedet til serien RA-diplom pergamenthttps://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001816251

 

Jeg finner også diplomet i Digitalarkivet, men dessverre har vi bare et mørkt svart/hvitt-bilde å by på: https://www.digitalarkivet.no/db11219020401034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.